1ο Διεθνές Φεστιβάλ «EMOTION PICTURES – Ντοκιμαντέρ και Αναπηρία» Αθήνα, 16-18 Ιουνίου 2007

Ένα από τα πιο σημαντικά καλλιτεχνικά δρώμενα του περασμένου Ιουνίου, ήταν το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ «ΕΜΟΤΙΟΝ PICTURES», που αφορούσε στην Αναπηρία. Το Φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, στο Νέο Μουσείο Μπενάκη, υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας – Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης, σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.
Το ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΤΩΡΑ ήταν εκεί, είδε και άκουσε τις ταινίες, γνώρισε αρκετούς δημιουργούς και συμμετέχοντες, και απόλαυσε την υψηλή τέχνη που μπορεί να παράγει η Αναπηρία, σε μια πρωτοποριακή διοργάνωση εξαιρετικής αισθητικής.

Το πόστερ του φεστιβάλ
Το Φεστιβάλ διήρκησε 3 ημέρες, και αποτέλεσε μια πραγματική καλλιτεχνική όαση για όλους τους κινηματογραφόφιλους, που τίμησαν με την ένθερμη παρουσία τους τις καθημερινές προβολές των ταινιών, οι οποίες άρχιζαν από τις 11.00 πμ. και ολοκληρώνονταν τα μεσάνυχτα. Η είσοδος ήταν ελεύθερη στο κοινό, που είχε επιτέλους τη δυνατότητα να απολαύσει ποιοτικές δουλειές ταλαντούχων σκηνοθετών και εμπνευσμένων δημιουργών και πρωταγωνιστών. Στο κάλεσμα του EMOTION PICTURES και της καλλιτεχνικής του διευθύντριας, κας Μαρίας Χατζημιχάλη-Παπαλιού (παραγωγός και σκηνοθέτης), ανταποκρίθηκαν με μεγάλο ενθουσιασμό δημιουργοί από 45 διαφορετικές χώρες του κόσμου, με αποτέλεσμα οι συμμετοχές των ντοκιμαντέρ να ξεπεράσουν τις 300!

Η επίσημη έναρξη του Φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε το Σάββατο, 16 Ιουνίου, στις 8.30 μμ., στο Νέο Μουσείο Μπενάκη υπό την παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Κάρολου Παπούλια, καθώς και άλλων Ελλήνων πολιτικών, δημοσιογράφων και καλλιτεχνών.
Επίσημες προσκεκλημένες του Φεστιβάλ ήταν η διάσημη εικαστική καλλιτέχνιδα με αναπηρία Άλισον Λάππερ (Alison Lapper: ), και η πρωταθλήτρια Παραολυμπιακών Αγώνων, ηθοποιός και μοντέλο, Έιμι Μάλινς (Aimee Mullins). Και οι δύο άνοιξαν με τις ομιλίες τους την έναρξη του Φεστιβάλ.

Όσον αφορά στο καθεαυτό πρόγραμμα των προβολών, τόσο οι ελληνικές όσο και οι ξένες συμμετοχές χωρίζονταν στο διαγωνιστικό και στο πληροφοριακό (μη διαγωνιστικό) τμήμα.
Για τα ντοκιμαντέρ που ανήκαν στο διαγωνιστικό τμήμα, υπήρξαν 5 χρηματικά έπαθλα, που αντιστοιχούσαν στα 5 βραβεία που απονεμήθηκαν. Να σημειώσουμε πως το ΕΜΟΤΙΟΝ PICTURES είναι μη κερδοσκοπικό φεστιβάλ, και για τον λόγο αυτό δεν προβλεπόταν κόστος συμμετοχής των δημιουργών.

Αξίζει να επισημάνουμε πως η ταινία «Τα μάτια μου» (My Eyes) και όλα τα ελληνικά ντοκιμαντέρ του Διαγωνιστικού Τμήματος, με εξαίρεση το Chip & Ovi, είχαν ακουστική περιγραφή στα Eλληνικά για τους ανθρώπους με προβλήματα όρασης.
Τελετή έναρξης του φεστιβάλ
——————————————————————–
Η Κριτική Επιτροπή του Φεστιβάλ αποτελείτο από τους:
1. Jean-Marie Drot: συγγραφέας, ποιητής, παραγωγός, σκηνοθέτης, πρώην Διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών (1982-1984).
2. Caglar Kimyoncu: καλλιτέχνης με αναπηρία, ιδρυτικό μέλος και πρώην διευθυντής του London Disability Film Festival.
3. Αντώνης Ρέλλας: σκηνοθέτης, πολίτης με αναπηρία.
4. Ελένη Μουσταΐρα: πρόεδρος της Αττικής Πολιτιστικής Εταιρείας.

* Δημήτρης Παπαδημητρίου: μουσικοσυνθέτης (ο κ. Παπαδημητρίου, αν και μέλος της κριτικής επιτροπής, για σοβαρούς λόγους δεν συμμετείχε στις διαδικασίες της Επιτροπής)
——————————————————————-

Οι ταινίες που βραβεύθηκαν από την Κριτική Επιτροπή του Φεστιβάλ είναι οι ακόλουθες:

Α΄ Βραβείο καλύτερης ταινίας:
«Πρόσκληση σε χορό»
Του Γκέχαρντ Σικ, παραγωγή Ράινχαρντ Βουλφ (Γερμανία)
Β΄ Βραβείο καλύτερης ταινίας:
«Braindamadj’ d… Πράξη ΙΙ»
Βιογραφικό Ντοκιμαντέρ του Πολ Νάντλερ, παραγωγή Τζόναθαν Φινκελστάιν (Καναδάς)
Ο Χορός του ΦοίνικαΒραβείο πρωτοτυπίας και ευρηματικής σκηνοθεσίας:
«Ο Χορός του Φοίνικα»
Της Καρίνα Έππερλαϊν, παραγωγή Καρίνα Έππερλαϊν (ΗΠΑ)
Βραβείο Τεχνικής και Καλλιτεχνικής αρτιότητας:
«Όνειρα πέρα από την όραση»
Της Χάιντι Βίλκμαν, παραγωγή Χάιντι Βίλκμαν (Μ. Βρετανία)
Ειδικό Βραβείο Επιτροπής:
«MasterPiece Μέρος Ι»
Του Στέφανου Μονδέλου, παραγωγή Βασιλική Αργυροπούλου (Ελλάδα)

Οι ελληνικές συμμετοχές στο φετινό φεστιβάλ ήταν πολλές, και αξιόλογες. Λεπτομέρειες για κάθε μία από αυτές, μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα http://www.ameamedia.gr/festival.
Ωστόσο, ιδιαίτερη αναφορά αξίζει στο ελληνικό ντοκιμαντέρ με τίτλο «MasterPiece Μέρος Ι», μιας και ήταν εκείνο που απέσπασε το ένα από τα πέντε 5 βραβεία του Φεστιβάλ, το «Ειδικό Βραβείο Επιτροπής». Πρωταγωνιστής αυτού του ντοκιμαντέρ είναι ο Στέλιος Πάγιας, ένας νέος με σπαστική τετραπληγία και αθέτωση, τον οποίο γνώρισε πριν 2,5 χρόνια ο Στέφανος Μονδέλος, ο σκηνοθέτης του εν λόγω ντοκιμαντέρ.
Ο τελευταίος, σε απόσπασμα συνέντευξής του στο περιοδικό «FOROELLENICO» του γραφείου τύπου της Ρώμης, λέει για την ημέρα της συνάντησής τους: «Είχα μπροστά μου έναν αφοπλιστικά ελκυστικό άνθρωπο, με ένα πλούσιο ιστορικό, και με σπαστική τετραπληγία. Ο συνδυασμός όλων αυτών των συγκρουόμενων χαρακτηριστικών μαζί, έντονα ορατών οπτικά (όπως η αναπηρία), αλλά και αόρατων, που ζητούσαν να αποκαλυφθούν (σπουδές, αριστεία, χόμπυ), με έκανε να «δω» αμέσως πως ο Στέλιος αποτελούσε το ιδανικό οπτικό υλικό για να αφηγηθώ μια ιστορία. Είχα τον ιδανικό ήρωα για να κάνω μία ταινία που να συνδέει δύο αντιφατικά πράγματα. Braindamadj’ d… Πράξη ΙΙ
Την ομορφιά και την αναπηρία. Το να προκαλέσω αυτή την κοινά αποδεκτή αισθητική του «τί είναι ωραίο» ήταν το πρώτο πράγμα που σκέφτηκα κοιτώντας τον Στέλιο ως οπτικό υλικό. Ο τίτλος «MasterPiece» σε αυτό ακριβώς αναφέρεται. Γιατί αναθεωρώντας αυτούς τους κοινά αποδεκτούς κανόνες της αισθητικής μέσω της αναπηρίας, ανοίγουμε διανοητικούς δρόμους και προοπτικές, ώστε η αναπηρία να μπορεί να συνυπάρξει ισότιμα δίπλα μας. Με τον Στέλιο διευκολύνεται αυτή ή διαδικασία. Αποτελεί κατά κάποιον τρόπο σημείο αναφοράς.»

Το «MasterPiece (Μέρος 1ο)», είναι το 1ο μέρος της αρχικής μυθοπλασίας του κ. Μονδέλου, και στην ουσία πρόκειται για την αυτοπαρουσίαση του Στέλιου μέσω του βιογραφικού του, με οπτικό υλικό από το προσωπικό του αρχείο. Το 2ο μέρος, το «MasterPiece (Μέρος 2ο)», θα αποτελέσει το καθεαυτό υλικό της μυθοπλασίας.

Ο Στέφανος Μονδέλος, παραδέχεται πως η συνάντησή του με τον Στέλιο τον βοήθησε να εντοπίσει τα στερεότυπα που και ο ίδιος είχε στο μυαλό του σχετικά με την αναπηρία, και να προσπαθήσει να τα αποβάλλει, κάτι που ωστόσο αναγνωρίζει πως αποτελεί μια διαδικασία εξαιρετικά δύσκολη και χρονοβόρα.
MasterPiece Μέρος ΙΚαι καταλήγει: «H διοργάνωση συνεδρίων όπως το «ΜΜΕ και Αναπηρία» και φεστιβάλ όπως το «EMOTION PICTURES» επιταχύνουν τέτοιες διαδικασίες. Συλλέγουν τους αντίστοιχους παγκόσμιους προβληματισμούς και τους διαχέουν σε περισσότερο κόσμο, εξοικειώνοντάς μας. Η επιτυχία του φεστιβάλ φάνηκε και από τον αριθμό των υποβληθέντων ταινιών και από την μεγάλη προσέλευση θεατών. Εάν υπάρχει μία διαστροφική τέρψη στο να παρατηρούμε την διαφορετικότητα, τουλάχιστον ας είναι στραμμένη προς την αναπηρία. Στο κάτω-κάτω οι ανάπηροι ποτέ δεν είναι διαφορετικοί από επιλογή, και αυτό μας αθωώνει κάπως.»

Οι πολυάριθμες συμμετοχές στο φετινό Φεστιβάλ, η θερμή υποδοχή της διοργάνωσης από το κοινό και τους δημιουργούς, και η ενθουσιώδης διάθεση των υπεύθυνων συντελεστών του φεστιβάλ, ήταν αρκετά για να το καθιερώσουν πλέον ως θεσμό στον καλλιτεχνικό κόσμο της χώρας μας – κάτι που επιβεβαίωσε και ο Υπουργός Επικρατείας, κ. Ρουσόπουλος.
Τέλος, οι βραβευμένες ταινίες του Φεστιβάλ, αναμένεται να προβληθούν σε περισσότερους από 200 Δήμους ανά την Ελλάδα, σε επιλεγμένες κινηματογραφικές αίθουσες.

Το Διεθνές Φεστιβάλ «Ντοκιμαντέρ και Αναπηρία» μάς έδωσε ξανά ραντεβού σε ένα χρόνο από τώρα, με περισσότερες συμμετοχές και εμπνευσμένες καλλιτεχνικές δημιουργίες.
Θα είμαστε πάλι όλοι εκεί!

——————————————————————————————-
Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα: http://www.ameamedia.gr/festival
Στοιχεία επικοινωνίας με την EMOTION PICTURES:
Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Καυκάσου 134, Κυψέλη, 11363 Αθήνα
Τηλ.: 210 8233161, Φαξ: 210 8211791
E-mail: festival@ameamedia.gr

ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΤΩΡΑ,
email: info@disabled.gr

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Αποκατάσταση του ορθολογισμού

Καταρχήν, να ξεκαθαρίσουμε κάτι: Το περιοδικό Αυτονομία και το www.disabled.gr δεν δημιουργήθηκαν για να χαϊδέψουν τα αυτιά κανενός, ούτε για να εξυπηρετήσουν τις προσωπικές ματαιοδοξίες και τις …

Επαναπροσδιορισμός όρων και ταυτότητας

Βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη καμπή της οικονομίας, της κοινωνίας και της ιστορίας, που επαναπροσδιορίζονται τα πάντα: Ανθρώπινοι ρόλοι, συστήματα (ασφαλιστικά, εκπαιδευτικά, υγείας), κοινωνικές …

Ισότης μέχρι ισοπεδώσεως

Είναι δυνατόν να μην μας έχει απασχολήσει ποτέ το γεγονός πως τα άτομα με αναπηρίες «δικαιούνται» ακριβώς τις ίδιες παροχές είτε εργάζονται είτε δεν εργάζονται είτε είναι ισοβίως άνεργοι; Εάν κάτι …

No Problem

Χρειάστηκε να μας χτυπήσει για τα καλά η οικονομική κρίση για να φανεί πως η Ελλάδα είναι το κράτος του «No Problem»! Η κοινωνική αλληλεγγύη και η συμπαράσταση βρίσκεται κάτω του μηδενός. Όσοι βρεθούν …

Πνιγήκαμε σε μια κουταλιά ΚΕΠΑ

Οι καθυστερήσεις στα ΚΕΠΑ είναι ένα τεράστιο πρόβλημα που όλοι μας το αντιμετωπίζουμε καθημερινά. Όμως εάν αντιληφθούμε συνολικά το πρόβλημα της πιστοποίησης του βαθμού αναπηρίας ως προς το μέγεθος …

Ελλάς Ελλήνων Υπνωτισμένων

Έχουμε χάσει την επαφή με την πραγματικότητα. Κάτι περίεργο μας ψέκαψαν και έχουμε χάσει κάθε επαφή με την κοινή λογική και ακόμη περισσότερο με τον δυτικό ορθολογισμό. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως …

Διευκρινιστική Εγκύκλιος για τη χορήγηση Δελτίων Μετακίνησης ΑμεΑ για το έτος 2013

Διαβάστε ποιοι είναι οι δικαιούχοι των δελτίων μετακίνησης ΑμεΑ για το έτος 2013. Μάθετε τα δικαιολογητικά και τον τρόπο χορήγησης σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της σχετικής …

Πώς αξιοποιείται η υπολογιστική όραση για συστήματα ασφαλείας σε αυτοκίνητα

Η ισραηλινή εταιρεία Orcam είναι γνωστή για την ανάπτυξη της τεχνολογία υπολογιστικής όρασης με επικεφαλής επιστήμονες από το Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ. Η πρωτοποριακή τεχνολογία έχει ήδη …

Η φινλανδική κυβέρνηση «θυσιάζει» κοινωνική πρόνοια για χάρη του «ΑΑΑ»

Η φινλανδική κυβέρνηση ανακοίνωσε ένα μακροπρόθεσμο πρόγραμμα περιορισμού του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας που είναι από τα πιο γενναιόδωρα στον κόσμο, για να διατηρήσει την κορυφαία βαθμίδα στο …

«Eκκένωση» γηροκομείων & ιδρυμάτων για να επωφελείται η οικογένεια τη σύνταξη

Καταγράφεται τάση «εκκένωσης» των γηροκομείων! Οι οικογένειες αναλαμβάνουν τη φροντίδα του παππού ή της γιαγιάς για να επωφεληθούν από τη σύνταξή τους… Το ίδιο συμβαίνει και με τους ανθρώπους με …