ΕΙΔΗΣΕΙΣ και επικαιρότητα από το ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΤΩΡΑ

Το πρώτο προσπελάσιμο τρόλεϊ
Το πρώτο από τα συνολικά 51 τρόλεϊ-«φυσαρμόνικες», που ώς τα μέσα του ερχόμενου καλοκαιριού θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας, παρουσίασε χθες ο υπουργός Μεταφορών υποσχόμενος ότι ώς τότε θα έχουν αποσυρθεί τα 75 παλαιά τρόλεϊ σοβιετικής κατασκευής που παραμένουν σήμερα στο δίκτυο των ΗΛΠΑΠ.

Τα νέα τρόλεϊ έχουν κλιματισμό και μηχανισμό εξυπηρέτησης για τα άτομα με ειδικές ανάγκες.
Τα νέα αρθρωτά οχήματα διαθέτουν σύστημα κλιματισμού, ηλεκτρονική ρύθμιση ανάρτησης και μηχανισμό για την εξυπηρέτηση των ατόμων με ειδικές ανάγκες. Στην περίπτωση διακοπής ρεύματος, ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να ενεργοποιήσει τον ενσωματωμένο πετρελαιοκινητήρα που παρέχει αυτονομία για διαδρομή ώς και 100 χλμ. Κάθε τρόλεϊ μπορεί να μεταφέρει ώς και 134 επιβάτες (οι 40 καθήμενοι), χωρητικότητα που είναι αυξημένη κατά περίπου 60% σε σύγκριση με τα κλασικών διαστάσεων οχήματα. Οι «φυσαρμόνικες» αναμένεται σε πρώτη φάση να δρομολογηθούν στη νέα γραμμή που θα συνδέσει το κέντρο της Αθήνας με το Χαλάνδρι, η λειτουργία της οποίας αναμένεται για τις αρχές του επόμενου μήνα. Η διοίκηση των ΗΛΠΑΠ εκτιμά, επίσης, ότι τα νέα τρόλεϊ θα απορροφήσουν σημαντικό όγκο της επιβατικής κίνησης στη γραμμή Αθήνα-Περιστέρι, ενώ δεν αποκλείεται η δρομολόγηση αριθμού οχημάτων στις «κλασικές» γραμμές των Πατησίων. Επιπροσθέτως, ώς τον Ιούλιο η διοίκηση των ΗΛΠΑΠ θα έχει παραλάβει συνολικά 91 τρόλεϊ μήκους 12 μέτρων.

Kίνητρα για ανανέωση του στόλου των λεωφορείων

Οικονομικά κίνητρα για την ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό του στόλου των τουριστικών λεωφορείων προβλέπει τροπολογία του υπουργείου Ανάπτυξης, που κατατέθηκε στη Βουλή στο νομοσχέδιο για την εποπτεία της ιδιωτικής ασφάλισης. Σύμφωνα με την τροπολογία, η αγορά των καινούργιων τουριστικών λεωφορείων δημοσίας χρήσεως θα επιδοτείται από το Δημόσιο σε ποσοστό μέχρι και 25%, ενώ τα σημερινά πούλμαν θα αποσυρθούν από την κυκλοφορία (με πράξη οριστικής διαγραφής).
Πάντως η κρατική επιδότηση θα μπορεί να φτάνει μέχρι και το 32%, υπό την προϋπόθεση ότι τα νέα οχήματα θα έχουν την κατάλληλη υποδομή να εξυπηρετούν και άτομα με ειδικές ανάγκες.
Συγκεκριμένα, κατά την αγορά τουριστικών λεωφορείων μέχρι 22 θέσεων που θα έχουν τη δυνατότητα μεταφοράς έως και 3 αναπηρικών αμαξιδίων (με την αφαίρεση όσων θέσεων απαιτούνται) το ποσοστό της κρατικής επιδότησης θα ανέρχεται στο 32%.
Για τα λεωφορεία μέχρι 36 θέσεων που θα δέχονται έως 5 αναπηρικά αμαξίδια, το ποσοστό της επιδότησης θα είναι 30%, ενώ για τα λεωφορεία μέχρι 52 θέσεων που θα μπορούν να μεταφέρουν έως 8 αναπηρικά αμαξίδια το ύψος της επιδότησης θα φτάνει το 28%.

Μετρό της Θεσσαλονίκης

Το 2004 θα υποβληθούν οι προσφορές για την πρώτη φάση του διεθνούς διαγωνισμού για την κατασκευή του μετρό της Θεσσαλονίκης. Το πολύπαθο έργο, το μεγαλύτερο για την Θεσσαλονίκη, προβλέπεται να κοστίσει 800 εκατ. ευρώ και να παραδοθεί μέσα στο 2008.
Σχεδιάστηκε να εξυπηρετεί 18.000 επιβάτες την ώρα, από τις 5.30 π.μ. έως τα μεσάνυχτα. Θα ξεκινά από το νέο σιδηροδρομικό σταθμό και, ακολουθώντας υπογείως τον άξονα Μοναστηρίου, Εγνατία, Ν. Ελβετία, Δελφών, Σόλωνος και Παπαδάκη, θα καταλήγει στον τερματικό σταθμό της Παπαναστασίου. Θα διαθέτει συνολικά 14 σταθμούς, ενώ στις μελλοντικές του επεκτάσεις θα προβλέπεται συνέχιση με γραμμές τραμ.
Ολοι οι σταθμοί θα διαθέτουν κυλιόμενες σκάλες και ασανσέρ για άτομα με ειδικές ανάγκες. Οι συρμοί θα αναπτύσσουν ταχύτητα έως 80 χλμ. την ώρα, ενώ οι σήραγγες θα έχουν συστήματα πυρόσβεσης και πυρανίχνευσης.

Υστερούμε σε οργάνωση – εξειδίκευση για τα νεογνά

Την υψηλότερη περιγεννητική θνησιμότητα έχει η Ελλάδα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, παρά τη μείωση που έχει σημειωθεί τη τελευταία 15ετία.
Διότι μπορεί οι μονάδες εντατικής νοσηλείας νεογνών και τα κέντρα μεταφοράς προβληματικών νεογνών να είναι αρκετά σε αριθμό στη χώρα μας, στην πλειονότητά τους, όμως, δεν είναι επαρκώς οργανωμένα, εξοπλισμένα, ούτε στελεχωμένα με κατάλληλο νοσηλευτικό προσωπικό. Τα καλά νέα είναι ότι ο αριθμός των παιδιάτρων-νεογνολόγων έχει αυξηθεί και συνεχίζει να αυξάνεται.
Αυτά, μεταξύ άλλων, επισήμανε, στη διάρκεια της επιστημονικής ημερίδας με θέμα «Νευροαναπτυξιακά Προβλήματα Νεογνών που Χρειάστηκαν Εντατική Θεραπεία», η διευθύντρια του Β’ Νεογνικού Τμήματος του Νοσοκομείου Παίδων «Αγία Σοφία», κ. Μαριέττα Ξάνθου. Στην ημερίδα, που διοργάνωσε το νοσοκομείο και πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα προχθές, συμμετείχαν προσωπικότητες διεθνούς επιστημονικού κύρους από την Ελλάδα και το εξωτερικό

Μάστιγα τα τροχαία

Στα 337.000.000 ευρώ το κόστος; Τα τροχαία αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου των νέων της χώρας μας, η οποία κατέχει και την «πρωτιά» μεταξύ των χωρών-μελών της ΕΕ τόσο κατά πληθυσμιακή αναλογία όσο και στον ετήσιο ρυθμό αύξησης των ατυχημάτων, είπαν οι καθηγητές Χειρουργικής Γ. Ανδρουλάκης και Στυλ. Κατσαραγάκης σε συνέντευξή τους ενόψει του συνεδρίου «Τραύμα-Τροχαία-Ατυχήματα», που διοργάνωσαν οι Ημέρες Ανανήψεως και η Ελληνική Εταιρία Τραύματος.
Χαρακτήρισαν τα τροχαία «μάστιγα» της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας, καθώς στα 20.000-30.000 ατυχήματα ετησίως, υπάρχουν 32.000 τραυματίες, περίπου 3.000 νεκροί και 4.000-5.000 βαριά τραυματίες με ετήσιο κοινωνικό-οικονομικό κόστος 337.000.000 ευρώ.
Από τους νεκρούς, πρόσθεσαν, περίπου οι μισοί πεθαίνουν εντός του πρώτου πεντάλεπτου και οι 900 τις επόμενες δυο ώρες του ατυχήματος κυρίως κατά τη μεταφορά προς το νοσοκομείο. Πολλοί από τους θανάτους αυτούς χαρακτηρίστηκαν ιατρικά αναστρέψιμοι και αποδόθηκαν ευθύνες στην Πολιτεία και την επιστημονική κοινότητα.
Από τους υπόλοιπους θανάτους, οι 600 σημειώνονται τις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες μέσα στα νοσοκομεία, ενώ από τις 4.000 αρχικά βαριά τραυματισμένους οι περισσότεροι πεθαίνουν ή μένουν με αναπηρίες.

Υπέρ της ευθανασίας των βαρέως πασχόντων οι Βρετανίδες νοσοκόμες

Λονδίνο: Το ένα τρίτο των νοσοκόμων στη Βρετανία θεωρούν πως θα πρέπει να τους επιτρέπεται να υποβοηθούν την ευθανασία των βαρέως πασχόντων, σύμφωνα με σχετική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο Νursing Times.
Στην ίδια έρευνα καταδεικνύεται πως μια στις τέσσερις νοσοκόμες είχε δεχθεί ανάλογο αίτημα στο παρελθόν και πως δυο στις τρεις θεωρούν πως πρέπει η ευθανασία να νομιμοποιηθεί.
Επιπλέον, ποσοστό 40% ανέφεραν ότι είχαν χορηγήσει μεγαλύτερη της επιτρεπόμενης ποσότητα αναλγητικών φαρμάκων σε ετοιμοθάνατους ασθενείς, γνωρίζοντας πως κάτι τέτοιο θα επιτάχυνε τη διαδικασία κατάληξής τους.
“Οι νοσοκόμες στηρίζουν με κάθε τρόπο τους βαρέως πάσχοντες, ωστόσο η θέση τους είναι σε πολλές περιπτώσεις εξαιρετικά δύσκολη και εκτίθενται πολύ εύκολα”, αναφέρει ένα από τα κύρια μέλη της ομάδας που πραγματοποίησε την έρευνα.
Με αφορμή την τρέχουσα έρευνα, η γενική διευθύντρια της εθελοντικής οργάνωσης Voluntary Euthanasia Society, Ντέμπορα Αννετς αναφέρει πως το 80% των Βρετανών υποστηρίζει τη νομιμοποίηση της ευθανασίας στις περιπτώσεις των βαρέως πασχόντων από ανίατες ασθένειες.
“Το γεγονός ότι την εν λόγω άποψη συμμερίζονται και το μεγαλύτερο μέρος των νοσοκόμων θεωρούμε πως θα πρέπει να κινητοποιήσει την επίσημη πολιτεία προς αυτήν την κατεύθυνση”, αναφέρει χαρακτηριστικά η κυρία Αννετς.

Και στους ανηλίκους διαφυγόντα εισοδήματα

Αποζημίωση θα εισπράττουν όχι μόνο οι ενήλικοι, αλλά και οι ανήλικοι εργαζόμενοι, που πέφτουν θύματα τροχαίου ή εργατικού ατυχήματος, με συνέπεια να χάνουν εισοδήματα (διαφυγόντα κέρδη), που θα εισέπρατταν αν συνέχιζαν κανονικά την εργασία τους και δεν ήταν υποχρεωμένοι να σταματήσουν λόγω αναπηρίας.
Το ΣτΕ επιδίκασε αποζημίωση ύψους 20.707 ευρώ εις βάρος του δήμου Αθηναίων, γιατί απορριμματοφόρο του είχε κτυπήσει ανήλικο με συνέπεια το σοβαρό τραυματισμό του στο πόδι, ενώ αργότερα χρειάστηκε να ακρωτηριασθεί.
Η αποζημίωση επιβλήθηκε για διαφυγόντα εισοδήματα μιας 2ετίας, που φυσιολογικά θα αποκτούσε εφόσον συνέχιζε να εργάζεται ως βοηθός φανοποιού.
Η νομολογία της δικαιοσύνης υψώνει ασπίδα προστασίας για τους ανηλίκους, καθώς και ο Αρειος Πάγος δέχεται ότι παρά την γραμματική διατύπωση της νομοθεσίας, τα διαφυγόντα εισοδήματα πρέπει να εφαρμόζονται για όλους, γιατί αλλιώς θα εξαιρούνται οι ανήλικοι μη εργαζόμενοι που είναι άξιοι προστασίας, πολύ περισσότερο γιατί η αναπηρία ή παραμόρφωσή τους θα προκαλέσει στο μέλλον σημαντικές δυσχέρειες στην επαγγελματική – οικονομική πρόοδό τους.
Το ΣτΕ επιδίκασε την αποζημίωση (1936/03) αφού προηγουμένως ο Δήμος έχασε σειρά δικών.

Χρηματικά ποσά κατά του ΙΚΑ για βλάβη υγείας ασθενούς

23/3/2004: Το Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών με την υπ΄ αριθμ. 388/2004 απόφασή του επιδίκασε χρηματικό ποσό σε βάρος του ΙΚΑ και υπέρ ασθενούς και μελών της οικογενείας του, καθώς έμεινε «φυτό» λόγω της πλημμελούς άσκησης των καθηκόντων των ιατρών του ΙΚΑ.
Συγκεκριμένα, την Μεγάλη Παρασκευή του 1998 ο 47χρόνος, τότε, επαγγελματίας οδηγός Δήμος Παναγιωτόπουλος άρχισε να νιώθει πόνους και πήγε στο Νοσοκομείο του ΙΚΑ των Μελισσίων. Η διάγνωση ήταν ότι είχε πέτρα στον χοληδόχο πόρο και εισήχθη στο νοσοκομείο.
Σύμφωνα με την αγωγή του κ. Παναγιωτόπουλου, Η αναισθησιολόγος με λανθασμένους χειρισμούς, απέτυχε να πραγματοποιήσει την επαρκή οξυγόνωση του ασθενούς, με αποτέλεσμα εγκέφαλός του να μην οξυγονώνεται και να υποστεί εγκεφαλική ισχαιμική βλάβη και στη συνέχεια ανακοπή της καρδιάς.
Ο Δ. Παναγιωτόπουλος, η σύζυγός του και το παιδί του κατέθεσαν αγωγή στην Διοικητική Δικαιοσύνη σε βάρος του ΙΚΑ ζητώντας:
1)Ο ίδιος ο ασθενής το ποσό των 281.848 Ευρώ ως αποζημίωση για την απώλεια εισοδημάτων που υπέστη και θα υποστεί στο μέλλον και το ποσό 1.476.351 Ευρώ ως χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβη, εξαιτίας της σωματικής βλάβης και αναπηρίας που δέχθηκε από παράνομες, κατά τους ισχυρισμούς, ενέργειες και παραλείψεις των γιατρών του
ΙΚΑ,
2) η σύζυγός του το ποσό των 58.694 Ε. ως χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης που υπέστη η ίδια,
3) το παιδί του το ποσό των 58.694 Ε, ως χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβη.
Το Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών έκρινε ότι οι γιατροί του ΙΚΑ, με προεξέχουσα την αναισθησιολόγο Ανδρούτσου προέβησαν στις 17.4.1998 στην χορήγηση αναισθησίας και μυοχαλαρωτικού φαρμάκου στον εν λόγω ασθενή, το είδος των οποίων δεν προκύπτει σαφώς από τα υπάρχοντα στοιχεία, αλλά είναι αδιάφορο ως προς την δυσκολία της ενδοτραχειακής διασωλήνωσης, όπως επιβεβαίωσε πραγματογνώμονας και ακολούθως προέβη σε τουλάχιστον τρεις αποτυχημένες απόπειρες ενδοτραχειακής διασωλήνωσης του ασθενούς, πριν από την διενέργεια της κρικοθυρεοτομής και της εν τέλει διενέργειας της τραχειοτομίας, ενώ θα έπρεπε να είχαν προχωρήσει άμεσα στην διενέργεια της κρικοθυρεοτομής ή της τραχειοτομίας, χωρίς να χαθεί πολύτιμος χρόνος, ύστερα από την δεύτερη αποτυχημένη προσπάθεια διασωλήνωσης, όπου πλέον έγινε προφανές το ανατομικό πρόβλημα του λάρυγγα του ασθενούς, όπως επίσης ούτε θα έπρεπε να κληθεί ο ιατρός, χειριστής «μακριού οδηγού», δεδομένου ότι η χρήση αυτού του εργαλείου, όπως αποφάνθηκαν οι ειδικοί γιατροί, δεν είναι βέβαιο ότι θα επέφερε κάποια διαφορετικά αποτελέσματα.
Οι παραπάνω ενέργειες, κατά την δικαστική απόφαση, αποδεικνύουν την έλλειψη ψυχραιμίας και συντονισμού της ιατρικής ομάδας που επιχειρούσε σε ασφυκτικά πλέον χρονικά πλαίσια την ανάνηψη του ασθενούς. Έτσι, το δικαστήριο έκρινε ότι η γιατρός αναισθησιολόγος Ε. Ανδρούτσου και τα άλλα μέλη της ιατρικής ομάδας, υπάλληλοι του ΙΚΑ, άσκησαν πλημμελώς τα καθήκοντά τους και δεν έλαβαν εγκαίρως τα ενδεδειγμένα από ιατρικής πλευράς μέτρα, ώστε να αποτραπεί η τελικώς συντελεσθείσα βλάβη της υγείας του ασθενούς, για την οποία είναι υπεύθυνο το ΙΚΑ, λόγω των πράξεων και παραλείψεων των ιατρών του.
Κατόπιν αυτών, το δικαστήριο επιδίκασε στον ασθενή το ποσό των 1.173.881 Ευρώ για ηθική βλάβη, στην σύζυγό του το ποσό των 58.694 Ευρω για ηθική βλάβη και στο παιδί του, το ίδιο ποσό με την σύζυγο και για την ίδια αιτία. Ωστόσο, κήρυξε προσωρινά εκτελεστή την απόφασή του, μόνο κατά το μέρος που αφορά το 25% των επιδικαζομένων ποσών.

Καμπάνες για παραβίαση ιατρικού απορρήτου

ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ επεξεργασία ευαίσθητων δεδομένων που αφορούν στην υγεία, ακόμη κι αν γίνεται ύστερα από εισαγγελική παραγγελία, απαγορεύεται ρητά.
Αυτό αποφάνθηκε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και επέβαλε πρόστιμο 30.000 ευρώ σε διαγνωστικό κέντρο που διαβίβασε ιατρικά στοιχεία ασθενούς και 20.000 ευρώ στην ασφαλιστική εταιρεία, που τα καταχώρησε σε αρχείο της.
Στην Αρχή Προστασίας είχε προσφύγει ασφαλισμένη, καταγγέλλοντας ότι μετά τη διαβίβαση από διαγνωστικό κέντρο, υπερηχογραφήματός της, χωρίς τη συγκατάθεσή της, η ασφαλιστική εταιρεία διέκοψε τη σύμβαση που είχε συνάψει μαζί της (ασφαλιστήριο ζωής με πρόσθετες καλύψεις).
Σύμφωνα με την ασφαλιστική εταιρεία, η μη ανακοίνωση του ιατρικού αυτού στοιχείου πριν από την κατάρτιση της ασφαλιστικής σύμβασης αποτελεί παράβαση των συμβατικών υποχρεώσεων του ασφαλισμένου.
Κατά την προσφεύγουσα, όμως, η αποκάλυψη από το διαγνωστικό κέντρο του ιατρικού αυτού δεδομένου και η χρήση του από την ασφαλιστική εταιρεία συνιστούν παράβαση του νόμου 2472/97.
Η Αρχή επισημαίνει στην απόφασή της ότι «η επεξεργασία ευαίσθητων δεδομένων απαγορεύεται από το ν. 2472/97 και μόνο, κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται, όταν υπάρχει συγκατάθεση (που εκφράζεται με τρόπο σαφή) του υποκειμένου και αφού έχει προηγηθεί ενημέρωσή του, ότι τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που το αφορούν θα αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασίας».

Προσπελάσιμα αυτοκίνητα για ενοικίαση

Η πρώτη εταιρία που διαθέτει προσπελάσιμα αυτοκίνητα για ενοικίαση εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα. Αρχικά διαθέτει αυτοκίνητα για Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Πρόκειται για ειδικά τροποποιημένα αυτοκίνητα που μπορούν να χωρέσουν έως και δύο χειριστές αναπηρικών καθισμάτων. Διαθέτουν ειδική ηλεκτροκίνητη πλατφόρμα ανύψωσης και προορίζονται για τη μεταφορά επιβατών. Από όσο γνωρίζουμε δε διατίθενται αυτοκίνητα για οδηγούς με αναπηρίες.
Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε με τον Παναγιώτη Βαγιωνή Rent a Car, Macedonia, Αγγελάκη 9 Θεσσαλονική, τηλ. 2310 241119 και 6932 614200. Ο Παναγιώτης Βαγιωνής είναι υπεύθυνος για την Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Πρόστιμα σε όσους εμποδίζουν την πρόσβαση αναπήρων

Πόϊντ σύστεμ για οδηγούς που εμποδίζουν με τα αυτοκίνητά τους την πρόσβαση των ατόμων με αναπηρίες και αυστηροποίηση των κυρώσεων για όσες δημόσιες υπηρεσίες δεν λάβουν μέτρα διευκόλυνσης των πολιτών αυτών μελετά το υπουργείο Εσωτερικών.
Απογοητευτικά εξακολουθούν να είναι στο μεταξύ τα αποτελέσματα όσον αφορά το πρόγραμμα αναβάθμισης των δημοσίων υπηρεσιών, με στόχο την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρίες. Μόλις το 11,12% των κτιρίων του Δημοσίου διαθέτει ειδικούς χώρους στάθμευσης, ενώ παρότι το 40% των υπηρεσιών βρίσκεται σε όροφο, μόλις το 21,21% διαθέτει ειδικό ανελκυστήρα για AMEA.
Σε μία προσπάθεια άρσης του αποκλεισμού των ατόμων με αναπηρίες, υπεγράφη χθες πρωτόκολλο συνεργασίας μεταξύ του υπουργείου Εσωτερικών, της ENAE, της ΚΕΔΚΕ και της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρίες.
Όπως ανέφερε ο υπουργός Εσωτερικών K. Σκανδαλίδης, η κυβέρνηση βλέπει θετικά την επιβολή κυρώσεων. Ως παράδειγμα αναφέρθηκε η θέσπιση πόιντ σύστεμ για παραβάτες οδηγούς, οι οποίοι είτε παρκάρουν στους ειδικούς χώρους στάθμευσης για AMEA είτε εμποδίζουν την πρόσβαση στις ράμπες των πεζοδρομίων.
Παράλληλα, σκέψεις υπάρχουν και για την επιβολή προστίμων σε όσες δημόσιες υπηρεσίες δεν ανταποκριθούν στη λήψη μέτρων για την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρίες. Ανάλογα πρόστιμα, ύψους 100.000 ευρώ, έχουν ήδη προβλεφθεί για τις πέντε Ολυμπιακές πόλεις ­ Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο και Βόλο.
Σημειώνεται μάλιστα ότι η υποχρέωση όλων των δημοσίων υπηρεσιών, των δήμων και των νομαρχιών να λάβουν μέτρα για την εξασφάλιση της προσβασιμότητας και άλλων διευκολύνσεων σε άτομα με αναπηρίες θα λάβει σύντομα και νομοθετική ισχύ, καθώς σχετική διάταξη αναμένεται να ψηφιστεί πριν από τη διάλυση της Βουλής.

Όπου φτωχός κι η μοίρα του

Λιγότερα προβλήματα υγείας αντιμετωπίζουν οι ηλικιωμένοι με υψηλό εισόδημα και μορφωτικό επίπεδο σε σχέση μ’ εκείνους που έχουν χαμηλή μόρφωση και εισόδημα.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα έρευνας μεταξύ ηλικιωμένων από έντεκα ευρωπαϊκές χώρες, στην Ελλάδα παρατηρείται μεγάλη ανισότητα στη νοσηρότητα μεταξύ των ηλικιωμένων που είναι μορφωμένοι και οικονομικά ευκατάστατοι και εκείνων που έχουν γραμματικές γνώσεις Δημοτικού ή Γυμνασίου και το εισόδημά τους είναι χαμηλό.
H έρευνα με τίτλο «Κοινωνικο-Οικονομικές Ανισότητες Μεταξύ Ατόμων της Τρίτης Ηλικίας» έγινε από το Τμήμα Δημόσιας Υγείας του ολλανδικού Πανεπιστημίου Έρασμους με δείγμα 31.687 Ευρωπαίων από 11 χώρες, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και η χώρα μας με δείγμα 3.246 ερωτηθέντων. Μάλιστα, όπως επισημαίνει στα «NEA» ο ερευνητής κ. Μάρτιν Χάισμαν, «η Ελλάδα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις των χωρών που παρουσιάζουν ανισότητες στη νοσηρότητα των ηλικιωμένων».
Οι ηλικιωμένοι Έλληνες με χαμηλό εισόδημα έχουν κατά 11,5% περισσότερα προβλήματα υγείας σε σχέση με εκείνους που βρίσκονται σε καλύτερη οικονομική κατάσταση. Σε ποσοστό 15% μεγαλύτερο οι ηλικιωμένοι με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο (απόφοιτοι της υποχρεωτικής εκπαίδευσης) αναφέρουν πως έχουν μειώσει τις καθημερινές δραστηριότητές τους μέσα ή έξω από το σπίτι λόγω ασθενείας – σωματικής ή ψυχικής. Στην ερώτηση αν πάσχουν από χρόνια σωματική ή ψυχική αναπηρία που δυσχεραίνει τόσο την κίνησή τους όσο και την απόδοσή τους, η διαφορά ανάμεσα σε εκείνους που έχουν υψηλό και σε εκείνους που έχουν χαμηλό εισόδημα φθάνει το 16%, με τους φτωχότερους να είναι στη δυσμενέστερη θέση. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, τα υψηλότερα ποσοστά νοσηρότητας εμφανίζονται αποκλειστικά στους ηλικιωμένους που βρίσκονται σε πιο μειονεκτική θέση (οικονομική και κοινωνική).
Τα αποτελέσματα της έρευνας είναι εξίσου αποκαλυπτικά και για τις Ελληνίδες άνω των 60 ετών, με τη διαφορά όμως πως τα στοιχεία αφορούν μόνο την οικονομική τους κατάσταση και όχι το μορφωτικό τους επίπεδο: από το δείγμα που συμμετείχε στην έρευνα μόλις το 3% έχει πτυχίο Πανεπιστημίου ή ανώτερης σχολής (το αντίστοιχο ποσοστό για τους άνδρες ξεπερνά το 11%). Το χαμηλό ποσοστό ανώτερης εκπαίδευσης στις γυναίκες αποτελεί από μόνο του σημαντικό στοιχείο που καταδεικνύει έντονες κοινωνικές ανισότητες, οι οποίες γίνονται εντονότερες στις μεγαλύτερες ηλικίες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, οι πλουσιότερες ηλικιωμένες Ελληνίδες δηλώνουν σε ποσοστό 21,3% λιγότερα προβλήματα υγείας σε σχέση με εκείνες που έχουν χαμηλά εισοδήματα. Επιπλέον, οι ηλικιωμένες με χαμηλό εισόδημα αναφέρουν πως έχουν μειώσει τις καθημερινές τους δραστηριότητας λόγω ασθενείας κατά 10,3% περισσότερο. Αναφορικά με τα ποσοστά των ηλικιωμένων Ελληνίδων που πάσχουν από χρόνιες αναπηρίες, η ψαλίδα μεταξύ πλουσίων και φτωχών φτάνει το 13,8%.

Στο εδώλιο δύο αδερφές για τον εγκλεισμό του αναπήρου πατέρα τους

Στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο παραπέμπονται να δικαστούν δύο αδερφές οι οποίες κρατούσαν τον ηλικιωμένο πατέρα τους κλειδωμένο σε ένα δωμάτιο, κάτω από άθλιες συνθήκες υγιεινής, στο Αγγελοχώρι Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με το παραπεμπτικό βούλευμα του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών Θεσσαλονίκης, το δράμα του 83χρονου άνδρα αποκαλύφθηκε όταν γείτονες άκουσαν τις εκκλήσεις του για βοήθεια και κάλεσαν την αστυνομία.
Αστυνομικοί μπήκαν από το παράθυρο στο δωμάτιο όπου ήταν κλειδωμένος ο 83χρονος και τον μετέφεραν στο νοσοκομείο καθώς ήταν υποσιτισμένος και μετά βίας στέκονταν στα πόδια του.
Όπως διαπιστώθηκε, οι δύο κόρες του τον είχαν εγκαταλείψει αβοήθητο για αδιευκρίνιστο χρονικό διάστημα ενώ στον περιβάλλοντα χώρο είχαν κλειδωμένες δεκάδες γάτες και σκύλους με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί εστία μόλυνσης.

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Αποκατάσταση του ορθολογισμού

Καταρχήν, να ξεκαθαρίσουμε κάτι: Το περιοδικό Αυτονομία και το www.disabled.gr δεν δημιουργήθηκαν για να χαϊδέψουν τα αυτιά κανενός, ούτε για να εξυπηρετήσουν τις προσωπικές ματαιοδοξίες και τις …

Επαναπροσδιορισμός όρων και ταυτότητας

Βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη καμπή της οικονομίας, της κοινωνίας και της ιστορίας, που επαναπροσδιορίζονται τα πάντα: Ανθρώπινοι ρόλοι, συστήματα (ασφαλιστικά, εκπαιδευτικά, υγείας), κοινωνικές …

Ισότης μέχρι ισοπεδώσεως

Είναι δυνατόν να μην μας έχει απασχολήσει ποτέ το γεγονός πως τα άτομα με αναπηρίες «δικαιούνται» ακριβώς τις ίδιες παροχές είτε εργάζονται είτε δεν εργάζονται είτε είναι ισοβίως άνεργοι; Εάν κάτι …

No Problem

Χρειάστηκε να μας χτυπήσει για τα καλά η οικονομική κρίση για να φανεί πως η Ελλάδα είναι το κράτος του «No Problem»! Η κοινωνική αλληλεγγύη και η συμπαράσταση βρίσκεται κάτω του μηδενός. Όσοι βρεθούν …

Πνιγήκαμε σε μια κουταλιά ΚΕΠΑ

Οι καθυστερήσεις στα ΚΕΠΑ είναι ένα τεράστιο πρόβλημα που όλοι μας το αντιμετωπίζουμε καθημερινά. Όμως εάν αντιληφθούμε συνολικά το πρόβλημα της πιστοποίησης του βαθμού αναπηρίας ως προς το μέγεθος …

Ελλάς Ελλήνων Υπνωτισμένων

Έχουμε χάσει την επαφή με την πραγματικότητα. Κάτι περίεργο μας ψέκαψαν και έχουμε χάσει κάθε επαφή με την κοινή λογική και ακόμη περισσότερο με τον δυτικό ορθολογισμό. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως …

Διευκρινιστική Εγκύκλιος για τη χορήγηση Δελτίων Μετακίνησης ΑμεΑ για το έτος 2013

Διαβάστε ποιοι είναι οι δικαιούχοι των δελτίων μετακίνησης ΑμεΑ για το έτος 2013. Μάθετε τα δικαιολογητικά και τον τρόπο χορήγησης σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της σχετικής …

Πώς αξιοποιείται η υπολογιστική όραση για συστήματα ασφαλείας σε αυτοκίνητα

Η ισραηλινή εταιρεία Orcam είναι γνωστή για την ανάπτυξη της τεχνολογία υπολογιστικής όρασης με επικεφαλής επιστήμονες από το Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ. Η πρωτοποριακή τεχνολογία έχει ήδη …

Η φινλανδική κυβέρνηση «θυσιάζει» κοινωνική πρόνοια για χάρη του «ΑΑΑ»

Η φινλανδική κυβέρνηση ανακοίνωσε ένα μακροπρόθεσμο πρόγραμμα περιορισμού του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας που είναι από τα πιο γενναιόδωρα στον κόσμο, για να διατηρήσει την κορυφαία βαθμίδα στο …

«Eκκένωση» γηροκομείων & ιδρυμάτων για να επωφελείται η οικογένεια τη σύνταξη

Καταγράφεται τάση «εκκένωσης» των γηροκομείων! Οι οικογένειες αναλαμβάνουν τη φροντίδα του παππού ή της γιαγιάς για να επωφεληθούν από τη σύνταξή τους… Το ίδιο συμβαίνει και με τους ανθρώπους με …