Κανόνες και πρότυπα ασφαλείας για τα επιβατηγά πλοία

ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ, Αρ. Φύλλου 100, 27 Απριλίου 2005

ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 66. Τροποποίηση διατάξεων του π.δ. 103/1999 “Κανόνες και πρότυπα ασφαλείας για τα επιβατηγά πλοία σύμφωνα με την Οδηγία 98/18/ΕΚ του Συμβουλίου της 17ης Μαρτίου 1998” (Α’ 110) όπως αυτό ισχύει μετά την τροποποίηση του με το π.δ. 309/2003 (Α’ 261), σε συμμόρφωση με την Οδηγία 2003/24/ΕΚτου Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Απριλίου 2003(1123/18/17.5.2003).

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του άρθρου 1 (παράγραφοι 1 και 3), του άρθρου 3 του ν. 1338/1983 “Εφαρμογή του κοινοτικού δικαίου”, (Α’ 34), όπως το άρθρο αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 65 του ν. 1892/1990 (Α’ 101) και το άρθρο 4 του ν. 1338/1983 όπως το άρθρο αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 6 του ν. 1440/1984 (Α’ 70), ως τροποποιήθηκε με τα άρθρα 7 του ν. 1775/1988 (Α’ 101), 31 του ν. 2076/1992 (Α’ 130), 19 του ν. 2367/1995 (Α’ 261) και 22 του ν. 2789/2000 (Α’ 21), σε συνδυασμό με τις διατάξεις των άρθρων 32 παράγραφος 2 και 36 παράγραφος 2 του ν.δ. 187/1973 (Α’261).
2. Τις διατάξεις του άρθρου 29Ατου ν. 1558/1985 “Κυβέρνηση και κυβερνητικά όργανα” (Α’ 137), που προστέθηκε με το άρθρο 27 του ν. 2081/1992 (Α’ 154) και τροποποιήθηκε με το άρθρο 1 παρ. 2α του ν. 2469/1997 (Α’ 38).
3. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις του παρόντος δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
4. Την υπ’ αριθμ. 371/7.9.2004 γνωμοδότηση του Συμβουλίου Εμπορικού Ναυτικού.
5. Την υπ’ αριθμ. 13/20.1.2005 γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας, μετά από πρόταση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Εμπορικής Ναυτιλίας, αποφασίζουμε:

Άρθρο 1 Σκοπός.

Σκοπός του παρόντος διατάγματος, είναι η προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2003/24/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Απριλίου 2003, η οποία τροποποιεί την “Οδηγία 98/18/ΕΚ του Συμβουλίου της 17ης Μαρτίου 1998 σχετικά με τους κανόνες και πρότυπα ασφαλείας για τα επιβατηγά πλοία” που ενσωματώθηκε στο Εθνικό Δίκαιο με το Προεδρικό Διάταγμα 103/1999 (Α’ 110), το οποίο τροποποιήθηκε με το π.δ. 309/2003, σύμφωνα με την Οδηγία 2002/25/ΕΚτης Επιτροπής της 5ης Μαρτίου 2002 (198/1/15.4.2002).

Άρθρο 2 (Άρθρο 1 της Οδηγίας)

1. Στο άρθρο 2 του π.δ. 103/1999, προστίθενται κατά την αντίστοιχη αριθμητική τους σειρά οι ορισμοί (εα), (ηα) και (κθ) ως εξής:

“εα) “επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο (ιό-ιό)”: το πλοίο που μεταφέρει περισσότερους από 12 επιβάτες, και διαθέτει χώρους στους οποίους εισέρχονται και εξέρχονται απ’ ευθείας τα μεταφερόμενα οχήματα ή χώρους ειδικής κατηγορίας, όπως ορίζονται από τον κανονισμό ΙΙ-2/Α/2 που περιέχεται στο παράρτημα Ι του π.δ. 103/1999″.

“ηα) “ηλικία”: η ηλικία του πλοίου, η οποία εκφράζεται σε αριθμό ετών μετά την ημερομηνία παράδοσης του”.

“κθ) “άτομα μειωμένης κινητικότητας”: κάθε άτομο που έχει ιδιαίτερη δυσκολία όταν χρησιμοποιεί τις δημόσιες συγκοινωνίες, συμπεριλαμβανομένων των ηλικιωμένων, των ατόμων με ειδικές ανάγκες, των ατόμων με προβλήματα αισθητηριακής φύσεως και των ατόμων που χρησιμοποιούν αναπηρικές πολυθρόνες, των εγκύων γυναικών και των ατόμων που συνοδεύουν παιδιά μικρής ηλικίας”.

2. Η παράγραφος 2 του άρθρου 4 του π.δ. 103/1999, αντικαθίσταται ως εξής:
2.ΤοΥΕΝ:
α) καταρτίζει και ενημερώνει, όταν απαιτείται, κατάλογο των υπό τη δικαιοδοσία του θαλάσσιων περιοχών, οριοθετώντας για τις διάφορες κατηγορίες πλοίων, βάσει των κριτηρίων κατάταξης της παραγράφου 1, τις ζώνες για εκτέλεση δρομολογίων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και, όπου αυτό ενδείκνυται, για περιορισμένη περιοδική εκτέλεση δρομολογίων,
β) δημοσιεύει τον κατάλογο αυτόν σε δημόσια βάση δεδομένων, διαθέσιμη στην ιστοσελίδα του στο διαδίκτυο της αρμόδιας ναυτιλιακής αρχής,
γ) κοινοποιεί στην Επιτροπή τη θέση των πληροφοριών αυτών, και την ενημερώνει όταν γίνονται τροποποιήσεις του καταλόγου”.

3. Μεταξύ των άρθρων 6 και 7 του π.δ. 103/1999, παρεμβάλλονται άρθρα 6α και 6β ως εξής:

«Άρθρο 6α

Απαιτήσεις ευστάθειας και σταδιακός παροπλισμός των επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων (ιό-ιό) .

1. Όλα τα επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία (ιό-ιό) των κατηγοριών Α, Β και Γ, των οποίων η τρόπιδα έχει τοποθετηθεί ή τα οποία βρίσκονται σε ανάλογο στάδιο ναυπήγησης κατά ή μετά την 1η Οκτωβρίου 2004, πρέπει να πληρούν τις προϋποθέσεις που τάσσουντα άρθρα 6,8 και 9 του π.δ. 52/2005 (Α’ 79), με το οποίο ενσωματώθηκε στο εθνικό μας δίκαιο, η Οδηγία 2003/25/ΕΚτου Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Απριλίου 2003, σχετικά με τις ειδικές απαιτήσεις ευστάθειας για επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία (ιό-ιό).

2. Όλα τα επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία (ιό-ιό) των κατηγοριών Α και Β, των οποίων η τρόπιδα έχει τοποθετηθεί ή τα οποία βρίσκονται σε ανάλογο στάδιο ναυπήγησης πριν από την 1η Οκτωβρίου 2004, πρέπει να πληρούν τις διατάξεις των άρθρων 6, 8 και 9 της οδηγίας 2003/25/ΕΚ, το αργότερο από την 1η Οκτωβρίου 2010, εκτός αν έχουν παροπλιστεί κατά την εν λόγω ημερομηνία ή σε μεταγενέστερη ημερομηνία κατά την οποία θα φθάσουν στην ηλικία των 30 ετών, αλλά οπωσδήποτε όχι αργότερα από την 1η Οκτωβρίου 2015.

Άρθρο 6β

Απαιτήσεις ασφαλείας για άτομα μειωμένης κινητικότητας.

1. Όλα τα επιβατηγά πλοία των κατηγοριών Α, Β, Γ και Δ καθώς και όλα τα ταχύπλοα σκάφη τα οποία χρησιμοποιούνται σε δημόσιες μεταφορές, των οποίων η τρόπιδα έχει τοποθετηθεί ή τα οποία βρίσκονται σε ανάλογο στάδιο ναυπήγησης κατάή μετά την 1η Οκτωβρίου 2004, πρέπει να διαθέτουν την κατάλληλη υποδομή σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές του παραρτήματος (III) του παρόντος π.δ., ώστε να παρέχεται η δυνατότητα στα άτομα μειωμένης κινητικότητας να έχουν ασφαλή πρόσβαση και εξυπηρέτηση σ’ αυτά.

2. Για την εφαρμογή των κατευθυντήριων γραμμών που περιλαμβάνονται στο παράρτημα (III) του παρόντος, το ΥΕΝ συμβουλεύεται και συνεργάζεται με τις αντιπροσωπευτικές οργανώσεις των ατόμων μειωμένης κινητικότητας.

3. Για τους σκοπούς της μετασκευής επιβατηγών πλοίων των κατηγοριών Α, Β, Γ και Δ και ταχύπλοων επιβατηγών σκαφών, τα οποία χρησιμοποιούνται για δημόσιες μεταφορές και των οποίων η τρόπιδα έχει τοποθετηθεί ή τα οποία βρίσκονται σε ανάλογο στάδιο ναυπήγησης πριν από την 1η Οκτωβρίου 2004, το ΥΕΝ εφαρμόζει τις κατευθυντήριες γραμμές που περιλαμβάνονται στο παράρτημα (III) του παρόντος π.δ., εφόσον είναι λογικό και εφικτό από οικονομική άποψη.
Ο Κλάδος Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων (ΚΕΕΠ) του ΥΕΝ καταρτίζει εθνικό σχέδιο δράσεως σχετικά με τον τρόπο με τον οποίον οι κατευθυντήριες γραμμές εφαρμόζονται στα πλοία και τα σκάφη αυτά. Το σχέδιο αυτό πρέπει να διαβιβασθεί στην Επιτροπή το αργότερο μέχρι την 17 Μαΐου 2005.

4. Ο ΚΕΕΠ του ΥΕΝ ενημερώνει την Επιτροπή σχετικά με την εφαρμογή του παρόντος άρθρου όσον αφορά όλα τα επιβατηγά πλοία που αναφέρονται στην παράγραφο 1, τα επιβατηγά πλοία που αναφέρονται στην παράγραφο 3 και τα οποία έχουν άδεια να μεταφέρουν περισσότερους από 400 επιβάτες και όλα τα ταχύπλοα επιβατηγά σκάφη, το αργότερο μέχρι την 17 Μαΐου 2006».

4. Στο π.δ. 103/1999 προσαρτάται και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του, νέο Παράρτημα III.

«ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ III

ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΤΩΝ ΕΠΙΒΑΤΗΓΩΝ ΠΛΟΙΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΤΑΧΥΠΛΟΩΝ ΕΠΙΒΑΤΗΓΩΝ ΣΚΑΦΩΝ ΓΙΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕΙΩΜΕΝΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

Κατά τον έλεγχο των κατευθυντηρίων γραμμών του παρόντος παραρτήματος, εφαρμόζεται η εγκύκλιος ΙΜΟ Μ5Ο/735, της 24ης Ιουνίου 1996, με τίτλο “Σύσταση για τον σχεδιασμό και τη λειτουργία των επιβατηγών πλοίων ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των ηλικιωμένων και των ατόμων με ειδικές ανάγκες”.

1. Πρόσβαση στο πλοίο

Τα πλοία πρέπει να ναυπηγούνται και να εξοπλίζονται κατά τρόπον ώστε τα άτομα μειωμένης κινητικότητας να μπορούν να επιβιβάζονται και να αποβιβάζονται εύκολα και με ασφάλεια, και να έχουν εξασφαλισμένη πρόσβαση στα διάφορα καταστρώματα, είτε αυτόνομα είτε μέσω κεκλιμένων επιπέδων, ανελκυστήρων ή αναβατήρων. Οι οδηγίες για την πρόσβαση αυτήν πρέπει να αναρτώνται στις άλλες προσβάσεις του πλοίου, καθώς και σε άλλα κατάλληλα σημεία σε ολόκληρο το πλοίο.

2. Σηματοδότηση

Η σηματοδότηση επί του πλοίου για τη βοήθεια των επιβατών θα πρέπει να είναι προσιτή και ευανάγνωστη για τα πρόσωπα μειωμένης κινητικότητας (συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αισθητηριακές αναπηρίες) και να αναρτάται σε καίρια σημεία.

3. Μέσα για μετάδοση αναγγελιών

Ο εκμεταλλευόμενος το πλοίο θα πρέπει να διαθέτει εντός του πλοίου συστήματα για την οπτική και προφορική μετάδοση αναγγελιών, όπως σχετικά με καθυστερήσεις, αλλαγές του προγράμματος και υπηρεσίες επί του πλοίου, σε άτομα με διάφορες μορφές μειωμένης κινητικότητας.

4.Συναγερμός

Το σύστημα συναγερμού και τα οικεία κουμπιά πρέπει να είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να μπορεί να ειδοποιεί αλλά και να χρησιμοποιείται από όλους τους επιβάτες μειωμένης κινητικότητας, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αισθητηριακές και διανοητικές αναπηρίες.

5. Πρόσθετες απαιτήσεις για την εξασφάλιση της κινητικότητας εντός του πλοίου.

Οι χειρολισθήρες, οι διάδρομοι, και διάδρομοι επιβατών, τα ανοίγματα των θυρών και οι θύρες πρέπει να επιτρέπουν τη μετακίνηση ατόμων σε αναπηρικές πολυθρόνες. Οι ανελκυστήρες, τα καταστρώματα οχημάτων, τα σαλόνια επιβατών, τα ενδιαιτήματα και οι τουαλέτες πρέπει να σχεδιάζονται κατά τρόπον ώστε να είναι προσιτά, κατά εύλογο και ανάλογο τρόπο, στα άτομα μειωμένης κινητικότητας.»

Άρθρο 3

Καταργούμενες διατάξεις (Άρθρο 2 της Οδηγίας)
Το εδάφιο (ζ) της παραγράφου 3 του άρθρου 6 του π.δ. 103/1999 (ΑΊ10) καταργείται από την 1η Ιανουαρίου 2005.

Άρθρο 4 Έναρξη ισχύος.

Η ισχύς του παρόντος διατάγματος αρχίζει από την 17 Νοεμβρίου 2004.

Στον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας αναθέτουμε την δημοσίευση και εκτέλεση του παρόντος διατάγματος.

Αθήνα, 21 Μαρτίου 2005

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Διευκρινιστική Εγκύκλιος για τη χορήγηση Δελτίων Μετακίνησης ΑμεΑ για το έτος 2013

Διαβάστε ποιοι είναι οι δικαιούχοι των δελτίων μετακίνησης ΑμεΑ για το έτος 2013. Μάθετε τα δικαιολογητικά και τον τρόπο χορήγησης σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της σχετικής …

Λευκά 9θέσια ταξί χωρίς ταξίμετρα για ΑμεΑ

Λευκό θα είναι το χρώμα των ταξί ειδικής μίσθωσης που θα κυκλοφορήσουν χωρίς ταξίμετρο και βάσει τιμοκαταλόγου, σε τουριστικές πιάτσες και ξενοδοχεία. Στην Περιφέρεια της Αττικής πρόκειται να …

Οι κίνδυνοι όταν ταξιδεύεις αεροπορικώς με το αναπηρικό σου κάθισμα [Video]

Όταν είσαι ανταποκριτής του BBC αναγκάζεσαι να ταξιδεύεις συχνά με αεροπλάνο – το να πετάς, όμως, με αναπηρικό κάθισμα είναι μερικές φορές πιο δύσκολο απ’ όσο πρέπει. Όταν είσαι υποχρεωμένος να πετάς …

Γίνε Blogger Οδικής ασφάλειας & λάβε μέρος στον διαγωνισμό της Ευρωπαϊκής Χάρτας Οδικής Ασφάλειας

Τα τροχαία ατυχήματα είναι η κύρια αιτία θανάτου σε παγκόσμιο επίπεδο μεταξύ των νέων ηλικίας 15-19 ετών. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η αντίληψη ότι τα τροχαία ατυχήματα είναι …

Όταν ο οδηγός του λεωφορείου έχει τη μέση του…

«Είμαι κινητικά ανάπηρος, παραπληγικός, από το 1993 και (δια, μετά)κινούμαι με το ελαφρύ καροτσάκι μου. Τα πρώτα χρόνια της αναπηρίας μου είχα δυνάμεις και όρεξη διεκδικήσεως μιας ζωής όσο το δυνατόν …