Ο αυτοσεβασμός και το βλέμμα του άλλου

Η τρίτη μεγάλη συνάντηση του συλλόγου «Γυναίκες για να πουν, γυναίκες για να δράσουν» (Femmes pour le dire, femmes pour agir – FDFA) σε διάστημα μικρότερο του ενός έτους έλαβε χώρα στις 5 Μάρτη, στο κατάμεστο αμφιθέατρο Rossini του Δημαρχείου του 9ου διαμερίσματος στο Παρίσι. Το θέμα, σε συνέχεια με το συνέδριο του περσινού Ιούνη για την βία κατά των γυναικών με αναπηρία, ήταν ο αυτοσεβασμός και το βλέμμα του άλλου.

Σε αντίθεση όμως με την ημερίδα του περασμένου Οκτώβρη για τους και τις συγγραφείς με αναπηρία, αυτή τη φορά το λόγο είχαν κυρίως οι ειδικοί. Όχι τόσο από την άποψη της διάρκειας των παρεμβάσεών τους, όσο κυρίως από τον τρόπο με τον οποίο ο επιστημονικός λόγος είναι σε θέση να οριοθετεί μια συζήτηση μέσα από τα λεκτικά και εννοιολογικά σχήματα που διαθέτει. Η θεματική, ευρεία και πολύπλοκη, αποτελεί αντικείμενο μεγάλης διάμαχης παρά τις επιμέρους συμφωνίες που μπορεί να παρουσιάζουν οι διαφορετικές επιστημονικές προσεγγίσεις. Και η διαφορετικότητα των προσεγγίσεων, όταν εγκλείεται αυστηρά στα εν λόγω σχήματα, μπορεί εύκολα να διολισθήσει σε μια υποκατάσταση του βιώματος και της εμπειρίας των άμεσα ενδιαφερόμενων.

Ένα άλλο και όχι λιγότερο σημαντικό θέμα που προέκυψε κατά τη γνώμη μας, αφορά στο εξής: ποιο είναι το σημείο διαφοροποίησης σε μια συζήτηση για τον αυτοσεβασμό και το βλέμμα του άλλου μεταξύ αναπηρίας και σωματικής ακεραιότητας; Αρκεί το γεγονός ότι ο επιστήμονας που εκφέρει μια άποψη τοποθετείται ως επαγγελματίας που εργάζεται πάνω σε ζητήματα που αφορούν στην αναπηρία για να αποδώσει στα συμπεράσματά του το χαρακτήρα της εγκυρότητας και της αλήθειας;

Η πρόεδρος του FDFA, Maudy Piot (που έχει τύφλωση), μέσα στο κοινό

Η πρόεδρος του FDFA, Maudy Piot (που έχει τύφλωση), μέσα στο κοινό

Η μέρα ήταν χωρισμένη σε δύο μέρη, πράγμα αναπόφευκτο στη Γαλλία όπου τίποτα δεν μπορεί να αντισταθεί στη συνήθεια του μεσημεριανού φαγητού. Το πρωϊνό ήταν αφιερωμένο στις παρεμβάσεις των Pierre Ancet, καθηγητή φιλοσοφίας στο πανεπιστήμιο της Βουργουνδίας και ειδικού σε ζητήματα αναπηρίας, της Simone Korff Sausse, ψυχαναλύτριας, καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο Παρίσι 7 (Ζουσιέ), ειδικού σε ζητήματα που αφορούν παιδιά με αναπηρία, της Michelle Perrot, ιστορικού και επίσης καθηγήτρια στο Παρίσι 7, της ψυχοκοινωνιολόγου Chantal Lavigne, καθηγήτριας στο πανεπιστήμιο Παρίσι 10 (Ναντέρ) και του ανθρωπολόγου Henri-Jacques Stiker, διευθυντή ερευνών στο Παρίσι 7. Το απόγευμα ήταν αφιερωμένο σε ατελιέ και επιμέρους συζητήσεις μεταξύ των συμμετεχόντων, που στη συντριπτική πλειοψηφία ήταν γυναίκες, γύρω από θέματα που προέκυψαν από τις πρωινές παρεμβάσεις.

Κι ενώ η παράθεση των αξιολογότατων ερευνητών υπόσχεται καταρχήν μια πλούσια συζήτηση μεταξύ διακριτών αλλά και συγγενών επιστημονικών αντικειμένων, το αποτέλεσμα είχε περισσότερο το χαρακτήρα μιας ασυγχρονίας. Ίσως γιατί η παράθεση δεν περιορίστηκε στα ονόματα των ερευνητών, αλλά χαρακτήρισε και τον τρόπο με τον οποίο κατατέθηκαν οι διαφορετικές απόψεις. Οι παρεμβάσεις, μένοντας αυστηρά στο εννοιολογικό πλαίσιο του κάθε επιστήμονικού αντικειμένου, δεν έδωσαν στο κοινό την αίσθηση μιας πραγματικής συζήτησης και ανταλλαγής μεταξύ των διαφορετικών προσεγγίσεων.

Σε γενικές γραμμές, το σύνολο των παρεμβάσεων συμφωνούσε στο ότι ο αυτοσεβασμός ως τρόπος να υπάρχει χτίζεται μέσα από την αγάπη του άλλου, κυρίως από την αγάπη των γονιών, αλλά και των οικείων, και ότι στη συνθήκη της αναπηρίας τα διακυβεύματα αυτής της σχέσης διαφοροποιούνται. Για τον καθηγητή φιλοσοφίας P. Ancet, ο αυτοσεβασμός περνάει από την αναγνώριση, και σε αυτό, εκτός από την πρωταρχική σχέση με τους γονείς, σημαντικό ρόλο παίζουν επίσης τα πολιτειακά δικαιώματα και υποχρεώσεις όπως και ο κοινωνικός σεβασμός. Όμως, πέρα από τη χρήση κάποιων ιδιαίτερων όρων, ειδικά διαμορφωμένων για την περίσταση θα λέγαμε, για να περιγράψει την ψυχική διάσταση της συνθήκης της αναπηρίας, όπως το δίπολο αυτολύπηση-υπερεκτίμηση για να καταλήξει στην αποδοχή, το ερώτημα της διαφοροποίησης μεταξύ αναπηρίας και σωματικής ακεραιότητας παρέμεινε μετέωρο και περιορισμένο σε γενικόλογα σχήματα που κάνουν λόγο για μια κοινή προβληματική που εντείνεται μέσα στην και από τη συνθήκη της αναπηρίας. Αξίζει ίσως να σημειώσουμε πως σύμφωνα με τον Ancet, ο ψυχικός πόνος γύρω από την αναπηρία παρατηρείται στην πλειοψηφία αλλά όχι στο σύνολο των περιστατικών που έτυχαν των μελετών του.

Για την ψυχαναλύτρια Simone Korff Sausse ο αυτοσεβασμός χτίζεται πρωτίστως μέσα στη σχέση με τους γονείς, των οποίων το βλέμμα λειτουργεί σαν καθρέφτης, μέσα από το δίπολο περηφάνειας και ντροπής. Με ποια εικόνα θα ταυτιστεί το παιδί με αναπηρία στο βαθμό που νιώθει ότι η διαφορετικότητά του δεν είναι επιθυμητή και πώς οι γονείς θα ταυτιστούν με το παιδί τους; Κι εδώ βέβαια τίθεται το θέμα της διαφοροποίησης μεταξύ αναπηρίας και σωματικής ακεραιότητας, διότι για την ψυχαναλυτική θεωρία εν γένει στο γονιό υπάρχει πάντα ένα αίσθημα διάψευσης σε σχέση με αυτό που περίμενε με τον ερχομό του παιδιού του και σε σχέση με αυτό που το ίδιο είναι στην πραγματικότητα. Πρόκειται για τη διαφορά μεταξύ φαντασιακού και πραγματικού παιδιού και για ένα ασυνείδητο αίσθημα απογοήτευσης που συνοδεύει κάθε γέννηση και κάθε είσοδο στο ρόλο του γονιού. Και σε αυτή την περίπτωση είμαστε υποχρεωμένοι να ακολουθήσουμε το σχήμα της κοινής προβληματικής που εντείνεται με την αναπηρία.

Ένα ενδιαφέρον στοιχείο στην παρέμβαση της S. Korff Sausse ήταν αυτό του διπλού ρόλου της ντροπής, που από τη μια αποκλείει, δείχνει την απόρριψη, από την άλλη, παραδόξως, δείχνει την ύπαρξη του δεσμού και άρα του επιτρέπει να ξαναφτιαχτεί. Κατ’αυτή την έννοια, η ντροπή πέρα από μέρος του αποκλεισμού μπορεί να εκλειφθεί επίσης και ως μέρος των στρατηγικών που αναπτύσσουν τα υποκείμενα προκειμένου να τον αντιπαρέλθουν.

Γυναίκες με αναπηρία στο κοινό

Γυναίκες με αναπηρία στο κοινό

Η ιστορικός Michel Perrot αφού επισήμανε την αμφιθυμία που προκαλεί το βλέμμα – είμαστε όλοι βλέμμα, δεχόμαστε και αποστέλλουμε – αφού δεν είμαστε πάντα πρόθυμοι να γίνουμε αντικείμενό του, στάθηκε περισσότερο σε ιστορικές μορφές της μισογυνίας σε Δύση και Ανατολή. Στο επίκεντρο της παρέμβασής της ήταν η γυναίκα ως κακοαγαπημένη. Μια από τις αναφορές ήταν αυτή στο έξοχο ιρανικό φίλμ «Ο Κύκλος» (2000) στο οποίο παρακολουθούμε την απογοήτευση που συνοδεύει τη γέννηση ενός κοριτσιού, τις γυναίκες που κυκλοφορούν σαν φαντάσματα, κρύβονται, θεωρούνται ύποπτες. Όμως, και στο δυτικό κόσμο η βία κατά των γυναικών, σωματική και συμβολική, παραπέμπει στην περιφρόνηση στην οποία εδράζεται ιστορικά ο αποκλεισμός τους από την γνώση, την πολιτική και τη δημιουργία. Η προσπάθεια για μια εξήγηση της μισογυνίας σύμφωνα με την M. Perrot είναι περισσότερο ανθρωπολογική παρά ιστορική. Παραπέμπει στο αρχαϊκό πρότυπο της δομής της συγγένειας, της ανταλλαγής των γυναικών και σε τελική ανάλυση αναδεικνύει τη θέληση για έλεγχο και κυριαρχία της ζωής μέσα από τον έλεγχο και την κυριαρχία αυτής που την προσφέρει.

Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ήταν η παρέμβαση της ψυχοκοινωνιολόγου Chantal Lavigne στο επίκεντρο της οποίας βρέθηκε η αυτοεικόνα και ο αυτοσεβασμός μιας ομάδας νεαρών κωφών που αγωνίζονται ενάντια στις διακρίσεις. Ένα από τα βασικά συμπεράσματα ήταν ότι οι νέοι αυτοί άνθρωποι διαφοροποιούνται ως προς το πώς βιώνουν την συνθήκη της αναπηρίας. Το βασικό ερώτημα της τοποθέτησης είχε να κάνει με το βλέμμα των επαγγελματιών που δουλεύουν με άτομα με αναπηρία, στη συγκεκριμένη περίπτωση με την ομάδα των νεαρών κωφών, και πώς αυτό επιδρά στην εικόνα που οι τελευταίοι έχουν για τον εαυτό τους. Κι ενώ σε πολλά σημεία επισημάνθηκε ο κίνδυνος του εξοβελισμού από τον λόγο του ειδικού της εμπειρίας τού άμεσα ενδιαφερόμενου υποκειμένου, η κριτική στρεφόμενη σχεδόν αποκλειστικά στους επαγγελματίες ψυχαναλυτικής εκπαίδευσης, μας άφησε εύλογα ερωτήματα. Διότι στο βαθμό που όλες οι προσεγγίσεις διατρέχουν τον κίνδυνο της υποκατάστασης, τί είναι αυτό που συνιστά την ψυχαναλυτική προσέγγιση που εργάζεται με τον λόγο του υποκειμένου πιο επικίνδυνη στο να τον καταπνίξει απ’ό,τι οι άλλες; Σε αυτό το πλαίσιο μας φάνηκε πως η παρέμβαση ήταν περισσότερο φορτισμένη από τη διαμάχη μεταξύ ψυχανάλυσης και ψυχοκοινωνιολογίας παρά από το ζήτημα της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Ο H. J. Stiker δανειζόμενος ένα παράδειγμα από τον φιλόσοφο Norbert Elias, παρομοίασε το βλέμμα του άλλου με τον τρόπο που αντιμετωπίζουν οι παλιότεροι κάτοικοι μιας γειτονιάς τους «νεόφερτους». Θέλησε έτσι να συνδέσει τους αποκλεισμούς περισσότερο με προκαταλήψεις παρά με πραγματικές ρήξεις. Στην ίδια κατεύθυνση ανάφερε και τον γάλλο κοινωνιολόγο Michel Wieworka σύμφωνα με τον οποίο ο ρατσισμός μπορεί να εμφανίζεται στο πλαίσιο μιας φυλής και ενός έθνους, όπως και ο αποκλεισμός εκεί που δεν συντρέχουν απαραίτητα οικονομικοί λόγοι γι’ αυτόν.

Κλείνοντας, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι στη Γαλλία, σε αντίθεση με την Βρετανία, δεν υπάρχει ακαδημαϊκή παράδοση disability studies. Είναι ένας πρόσφατος κλάδος που είναι ακόμα υπό διαμόρφωση, γεγονός που, κατά τη γνώμη μας, δεν οφείλεται σε μια έλλειψη επιστημονικού ενδιαφέροντος. Αντίθετα, η ύπαρξη, για δεκαετίες, πραγματικών κοινωνικών δομών που λειτουργούσαν με καταρτισμένες και διεπιστημονικές ομάδες επαγγελματιών (αποτελούμενες συνήθως από γιατρούς, ψυχολόγους, κοινωνιολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς και νοσηλευτές) καθιστούσε ως χώρο διαπραγμάτευσης των ζητημάτων που προέκυπταν από το έργο περίθαλψης, υποστήριξης και συνοδείας των ατόμων με αναπηρία, ενηλίκων και παιδιών, τους ίδιους τους θεσμούς που το αναλάμβαναν. Παραδόξως, η μεταφορά της προβληματικής της αναπηρίας σε ακαδημαϊκό επίπεδο συμπίπτει με μια περίοδο αποδυνάμωσης των εν λόγω θεσμών και ιδιωτικοποίησης μιας σειράς υπηρεσιών που μπορεί εν μέρει να επιδοτούνται από το κράτος, αλλά που μετακυλίουν το οικονομικό και ψυχολογικό κόστος στην οικογένεια.

Πρόκειται για σχετικά πρόσφατες μεταρρυθμίσεις που αφορούν όλο το φάσμα των κοινωνικών υπηρεσιών και της υγείας, από τις δομές υποδοχής των βρεφονηπίων, τη συρρίκνωση των νοσοκομειακών μονάδων, την ψυχιατρική, τις ευπαθείς κοινωνικά ομάδες και τα άτομα με αναπηρία. Η αποκέντρωση των ιατρικών και κοινωνικών υπηρεσιών χωρίς πραγματική ενίσχυση άλλων εναλλακτικών μορφών που να υποκαθιστούν το έργο τους, δημιουργεί ένα μεγάλο έλλειμμα και στην κατάρτιση όσων εργάζονται σε αυτές.

Η εξατομίκευση που επιφέρουν οι πολιτικές τύπου «care» δεν επιτρέπει την ομαδική και διεπιστημονική προσέγγιση και διαχείρηση των προβλημάτων. Έτσι, ακόμα και αξιόλογες επιστημονικές προσπάθειες καταλήγουν σε παράλληλους μονόλογους, χωρίς πραγματική δυνατότητα σύνθεσης των διαφορετικών εργαλείων. Διότι υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ μιας έρευνας που επιτελείται πάνω σε ένα περιορισμένο δείγμα, για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, και αυτής που επιτελείται στη διάρκεια, στα πλαίσια ενός θεσμού και σε καθημερινή επαφή με το σύνολο όσων λαμβάνουν τις υπηρεσίες του και άρα και της εμπειρίας που διαμορφώνουν από αυτές.
Και ξέρουμε πως η μάχη τόσο ενάντια στις προκαταλήψεις όσο και για τον αυτοσεβασμό κρίνεται πάντα στη διάρκεια κι όχι συγκυριακά.

31 Μαρτίου 2011

Έλσα Παπαγεωργίου
Κοινωνιολόγος, Υποψήφια διδάκτορας Φιλοσοφίας στο Université Paris 8
elsa.papageorgiou@gmail.com

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Αποκατάσταση του ορθολογισμού

Καταρχήν, να ξεκαθαρίσουμε κάτι: Το περιοδικό Αυτονομία και το www.disabled.gr δεν δημιουργήθηκαν για να χαϊδέψουν τα αυτιά κανενός, ούτε για να εξυπηρετήσουν τις προσωπικές ματαιοδοξίες και τις …

Επαναπροσδιορισμός όρων και ταυτότητας

Βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη καμπή της οικονομίας, της κοινωνίας και της ιστορίας, που επαναπροσδιορίζονται τα πάντα: Ανθρώπινοι ρόλοι, συστήματα (ασφαλιστικά, εκπαιδευτικά, υγείας), κοινωνικές …

Ισότης μέχρι ισοπεδώσεως

Είναι δυνατόν να μην μας έχει απασχολήσει ποτέ το γεγονός πως τα άτομα με αναπηρίες «δικαιούνται» ακριβώς τις ίδιες παροχές είτε εργάζονται είτε δεν εργάζονται είτε είναι ισοβίως άνεργοι; Εάν κάτι …

No Problem

Χρειάστηκε να μας χτυπήσει για τα καλά η οικονομική κρίση για να φανεί πως η Ελλάδα είναι το κράτος του «No Problem»! Η κοινωνική αλληλεγγύη και η συμπαράσταση βρίσκεται κάτω του μηδενός. Όσοι βρεθούν …

Πνιγήκαμε σε μια κουταλιά ΚΕΠΑ

Οι καθυστερήσεις στα ΚΕΠΑ είναι ένα τεράστιο πρόβλημα που όλοι μας το αντιμετωπίζουμε καθημερινά. Όμως εάν αντιληφθούμε συνολικά το πρόβλημα της πιστοποίησης του βαθμού αναπηρίας ως προς το μέγεθος …

Ελλάς Ελλήνων Υπνωτισμένων

Έχουμε χάσει την επαφή με την πραγματικότητα. Κάτι περίεργο μας ψέκαψαν και έχουμε χάσει κάθε επαφή με την κοινή λογική και ακόμη περισσότερο με τον δυτικό ορθολογισμό. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως …

Διευκρινιστική Εγκύκλιος για τη χορήγηση Δελτίων Μετακίνησης ΑμεΑ για το έτος 2013

Διαβάστε ποιοι είναι οι δικαιούχοι των δελτίων μετακίνησης ΑμεΑ για το έτος 2013. Μάθετε τα δικαιολογητικά και τον τρόπο χορήγησης σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της σχετικής …

Πώς αξιοποιείται η υπολογιστική όραση για συστήματα ασφαλείας σε αυτοκίνητα

Η ισραηλινή εταιρεία Orcam είναι γνωστή για την ανάπτυξη της τεχνολογία υπολογιστικής όρασης με επικεφαλής επιστήμονες από το Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ. Η πρωτοποριακή τεχνολογία έχει ήδη …

Η φινλανδική κυβέρνηση «θυσιάζει» κοινωνική πρόνοια για χάρη του «ΑΑΑ»

Η φινλανδική κυβέρνηση ανακοίνωσε ένα μακροπρόθεσμο πρόγραμμα περιορισμού του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας που είναι από τα πιο γενναιόδωρα στον κόσμο, για να διατηρήσει την κορυφαία βαθμίδα στο …

«Eκκένωση» γηροκομείων & ιδρυμάτων για να επωφελείται η οικογένεια τη σύνταξη

Καταγράφεται τάση «εκκένωσης» των γηροκομείων! Οι οικογένειες αναλαμβάνουν τη φροντίδα του παππού ή της γιαγιάς για να επωφεληθούν από τη σύνταξή τους… Το ίδιο συμβαίνει και με τους ανθρώπους με …