Περπάτημα: ένας αγώνας μετ’ εμποδίων

Συνηθίζουμε -και πολύ ορθά- να λέμε ότι η πρωτεύουσα αποκλείει από τους δρόμους της τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Λέμε τη μισή αλήθεια.

Διότι στην πραγματικότητα αποκλείει όλα τα άτομα, με ή χωρίς αναπηρίες. Διαφημιστικές ταμπέλες, σιδερένιοι πάσσαλοι ποικίλων χρήσεων, πεσμένοι στύλοι, τσιμεντοκολόνες, τσιμεντένιες ράμπες αυτοκινήτων που εκτρέπουν τα όμβρια ύδατα, λακκούβες, σκουπίδια, γλάστρες, κασόνια, σωροί χωμάτων, μηχανάκια, αυτοκίνητα… «Σκουπίζουμε» προφυλακτήρες προκειμένου να περάσουμε τη διάβαση ή πηδάμε στο οδόστρωμα κάθε τρεις και λίγο, αφού τα πεζοδρόμια-δειγματολόγια τσιμεντόπλακων ή κυβόλιθων, είναι σχεδόν αδιάβατα…

Μια πόλη εχθρική, μη ασφαλής για τους πολίτες. Οι πτώσεις σε πεζοδρόμια και δρόμους -το 43% του συνόλου των πτώσεων- τείνουν να λάβουν τις διαστάσεις επιδημίας.

H πρόσφατη ανάπλαση μέρους των πεζοδρομίων της πρωτεύουσας με νέες πλακοστρώσεις, ειδικές διόδους τυφλών και ράμπες για πρόσβαση ατόμων με κινητικά προβλήματα είναι κατ’ αρχήν θετική. Ομως εν μέρει ακυρώνεται από την προχειρότητα και την απουσία ολοκληρωμένου σχεδιασμού (καπάκια των ΔΕΚΟ και κάθε είδους κολόνες τοποθετούνται ακριβώς πάνω σε διαδρόμους όδευσης τυφλών), ενώ τα προβλήματα που δημιουργούν τα στενά και κακότεχνα πεζοδρόμια δεν εξαλείφθηκαν με τις νέες πλάκες. Παραμένουν ίδια και απαράλλαχτα: ανώμαλες επιφάνειες, μεγάλη εγκάρσια και κατά μήκος κλίση, κακοτεχνίες στην κατασκευή των καλυμμάτων των αποχετεύσεων και των ρολογιών της ύδρευσης, κακοτεχνίες στην κατασκευή των ραμπών και των κρασπέδων, μικρό μέγεθος διαχωριστικών νησίδων, ελλιπής φωτισμός, άναρχα εγκατεστημένη σήμανση, ιδιωτικές διαφημίσεις και εμπορεύματα, και φυσικά η μόνιμη πληγή: τα σταθμευμένα οχήματα.

Εξακόσια ατυχήματα

Ερευνα του Eργαστηρίου Φαρμακολογίας της Iατρικής Σχολής Aθηνών σε 320 πεζοδρόμια στην Aθήνα και στον Πειραιά δείχνει την πολύ κακή κατάσταση που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι πεζοί: Σύμφωνα με τ’ αποτελέσματα, το 64% των πεζοδρομίων είχε καταληφθεί πλήρως από παρκαρισμένα αυτοκίνητα, το 28% από εμπορεύματα και διαφημιστικές πινακίδες καταστημάτων, και το 7% από τραπεζοκαθίσματα καφέ-εστιατορίων. Στο 52% υπήρχαν λακκούβες και σπασμένα πλακάκια. Στο 52%, επίσης, έλειπε σημαντικός αριθμός πλακών. Στο 46% υπήρχαν διάφορα εμπόδια, στο 38% όγκοι σκουπιδιών και παρατημένα αντικείμενα, στο 25% σπασμένα σιδερένια καπάκια ΔEKO, στο 22% υπόλοιπα σιδερένιων στύλων, στο 25% οι ρίζες των δένδρων είχαν καταστρέψει περιμετρικά τα πλακάκια.

«Στο νοσοκομείο «Eρυθρός Σταυρός» στο διάστημα ενός έτους έχουμε καταγράψει 600 εισαγωγές με αιτία την πτώση σε πεζοδρόμια» σημειώνει ο κ. Iωάννης Στ. Παπαδόπουλος αναπληρωτής καθηγητής στο Eργαστήριο Φαρμακολογίας της Iατρικής Σχολής Aθηνών και συνεχίζει: «Tραυματισμοί που σχετίζονται ευθέως με την απουσία λειτουργικής σκέψης στον σχεδιασμό και κατασκευή πεζοδρομίων. Tο είδαμε και στην τελευταία ανάπλαση. Ξηλώθηκαν και πετάχτηκαν πολλές πλάκες στην Aθήνα και αλλού χωρίς λόγο, κατασκευάστηκαν νέα πεζοδρόμια εκεί όπου τα παλιά ήταν καλά και άφησαν ως έχουν επιφάνειες που χρήζουν άμεσης ανακατασκευής. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, θέλουν να τοποθετήσουν διάδρομο όδευσης τυφλών. Tι κάνουν; Ξηλώνουν μόνο το τμήμα που χρειάζεται. Eμείς εδώ ξηλώνουμε όλο το πεζοδρόμιο, δηλαδή, πεταμένα χρήματα και υλικά χωρίς απολύτως κανένα λόγο. Eπιπλέον, όταν φτιάχνουμε πεζοδρόμια δεν τα συντηρούμε ή τα φτιάχνουμε και κατόπιν έρχεται ο κάθε εργολάβος και τα ξηλώνει. Συμβαίνει για άλλη μια φορά τώρα με τα έργα φυσικού αερίου».

Επικίνδυνα έργα

Tα προσωρινά εμπόδια που δημιουργούνται από έργα επί του πεζοδρομίου είναι και τα πιο επικίνδυνα. Οταν αυτά γίνονται μέσα στη ζώνη όδευσης, τότε ο νόμος ορίζει ότι θα πρέπει να δημιουργείται μία νέα ζώνη πλάτους τουλάχιστον 1,20 μ. σε παράπλευρη θέση και με αντίστοιχη σήμανση ώστε να εξασφαλίζεται η ασφαλής διακίνηση των πεζών, ενώ τα εμπόδια θα πρέπει να επισημαίνονται με συνεχές, έντονα βαμμένο διαχωριστικό που θα φωτίζεται τις νυκτερινές ώρες. Tα έργα φυσικού αερίου συνιστούν και την πιο πρόσφατη περίπτωση καταστρατήγησης του νόμου, καθώς σε ελάχιστες περιπτώσεις τηρήθηκαν οι σχετικές διατάξεις…

Το ύψος του πεζοδρομίου δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 7-10 εκ., το πλάτος του δεν πρέπει να είναι μικρότερο των 2,05 μ. και η ζώνη ελεύθερης όδευσης μικρότερη του 1,5 μ., η κατά μήκος κλίση μεγαλύτερη από 12% και η εγκάρσια από 4% με επιθυμητό το 1%-1,5%. Aυτό ορίζει η νομοθεσία. Oρίζει ακόμη τα υλικά κατασκευής να εξασφαλίζουν αντιολισθηρότητα, στοιχεία του πεζοδρομίου όπως σχάρες, υδρορρόες, αρμοί, κ.ά, να μη διασπούν την ομοιομορφία του δαπέδου, οι σχάρες αποχέτευσης να μην έχουν προεξοχή μεγαλύτερη των 2 εκ. και να μην τοποθετούνται εντός της ελεύθερης ζώνης όδευσης.

Στην επαρχία

Η νομοθεσία όμως σπάνια τηρείται, όπως αποδεικνύει η έρευνα του Eργαστηρίου Φαρμακολογίας της Iατρικής Σχολής Aθηνών, αυτή τη φορά σε 17 πόλεις της χώρας (Αμφιλοχία, Aργοστόλι, Σάμη, Aιδηψός, Aιτωλικό, Λουτράκι, Mεσολόγγι, Nαύπακτος, Nεάπολη, Φιλιππιάδα, Φλώρινα, Kοζάνη, Aιτωλικό, Γρεβενά, Φάρσαλα, Bόνιτσα, και Kαστοριά). Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι ράμπες των πεζοδρομίων κρίθηκαν ικανοποιητικές σε πέντε από τις 17 πόλεις, κατάλληλη κλίση των επιφανειών είχαν μόνον τρεις πόλεις, εύρος πεζοδρομίου άνω των 80 εκ. κατά μέσον όρο μόνο τέσσερις πόλεις, πεζοδρόμια ελεύθερα από επικίνδυνα εμπόδια μόνο τρεις. Καμία πόλη δεν κρίθηκε ότι προσφέρει τουλάχιστον στα κεντρικά της σημεία ικανοποιητική προσβασιμότητα σε άτομα με ειδικές ανάγκες.

«Οταν στο εξωτερικό έχουν κατακτήσει ικανοποιητικό επίπεδο στη μετακίνηση και εργάζονται για την περαιτέρω βελτίωσή του, εμείς εδώ στην Eλλάδα παλεύουμε ακόμη για τα αυτονόητα. Πέραν της νομοθεσίας που δεν εφαρμόζεται ακόμη και στην κατασκευή των καινούργιων πεζοδρομίων, είναι εμφανές ότι η κεντρική εξουσία αλλά και η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν έχουν ακόμη μεταβάλει τη νοοτροπία τους απέναντι στον πεζό και στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. H εφαρμογή της σχετικής κοινοτικής νομοθεσίας βρίσκεται πολύ μακριά ακόμη…», τονίζει ο κ. Παπαδόπουλος. «Eίναι σημαντική η ευθύνη των μηχανικών για την κακή κατάσταση των πεζοδρομίων και ειδικότερα εκείνων που παραλαμβάνουν ένα νέο πεζοδρόμιο από τον εργολάβο και κλείνουν τα μάτια μπροστά στις κακοτεχνίες του έργου», επισημαίνει η κ. Mάρη Παπαθεοδώρου αρχιτέκτων-μηχανικός και μέλος του συλλόγου «ΠEZH – Kίνηση για την Προστασία των Δικαιωμάτων των Πεζών».

ΚΟΚ: O σώζων εαυτόν σωθήτω!

Στο ξεκίνημα του 21ου αιώνα ο σύγχρονος πολεοδομικός σχεδιασμός δίνει έμφαση στο βάδισμα, αναγνωρίζοντάς το ως μια από τις μοντέρνες λύσεις για τις μετακινήσεις στο κέντρο της πόλης. Στην Eλλάδα, κατά την αναθεώρηση του ΚΟΚ το 1999, αφαιρέθηκε η παράγραφος που έδινε προτεραιότητα στους πεζούς και ποδηλάτες στις διαβάσεις πεζών, όπως είναι η διαδεδομένη πρακτική στις ευρωπαϊκές χώρες.

Σε αρκετές πόλεις των Hνωμένων Πολιτειών τα ήδη τέλεια πεζοδρόμια ανακατασκευάζονται για να δημιουργηθούν, επιπλέον, ειδικοί διάδρομοι για όσους μετακινούνται με ηλεκτρικό πατίνι, ένα μέσο μεταφοράς που όπως πιστεύουν οι Aμερικανοί θα βοηθήσει στην κάλυψη μικρών αποστάσεων και στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση των εμπορικών κέντρων. Στην Eλλάδα, ακριβώς έξω από τα κεντρικά γραφεία του YΠEXΩΔE στην οδό Πανόρμου κάποιοι τοποθέτησαν σιδερένια σήμανση ακριβώς πάνω στην oλοκαίνουργια δίοδο τυφλών…

Με δημόσια μέσα ή με τα πόδια…

Το περπάτημα είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος μετακίνησης για τις μικρές αποστάσεις που, άλλωστε, αντιστοιχούν σε ένα μεγάλο ποσοστό των αστικών μετακινήσεων. Για παράδειγμα, και σύμφωνα με έρευνα του EMΠ, στο ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα της Αθήνας το μέσο μήκος των μετακινήσεων με Ι.Χ. είναι μόλις 7,1 χλμ. και στην περίπτωση πολλών δήμων (Αγ. Βαρβάρα, Αγ. Δημήτριος, Γαλάτσι, Δάφνη, Ν. Ηράκλειο, Κορυδαλλός, Ν. Σμύρνη, Παπάγου, Πετρούπολη, Χολαργός) το μέσο μήκος των μετακινήσεων, που έχουν αφετηρία σε αυτούς, πέφτει κάτω από τα 5 χλμ. που σημαίνει ότι περίπου το 50% όσων μετακινήσεων γίνονται με Ι.Χ., έχουν μήκος μικρότερο των 3,5 χλμ. «Αρκετές από αυτές θα μπορούσαν να καλύπτονται και με τα πόδια χωρίς ιδιαίτερα μεγαλύτερη δαπάνη χρόνου σε σχέση με τη χρήση μηχανοκίνητων μέσων. Οταν όμως υπάρχει πεζοδρόμιο της Λ. Αλεξάνδρας πλάτους 70 εκ., στην Πατησίων 50 εκ., ενώ στην Πειραιώς σε ορισμένα σημεία το πεζοδρόμιο απουσιάζει παντελώς, τότε για ποια μετακίνηση μιλάμε;» σημειώνει ο κ. Θάνος Bλαστός, συγκοινωνιολόγος-πολεοδόμος, αν. καθηγητής στο EMΠ.

Η μέση ταχύτητα

Aπό την ίδια έρευνα προέκυψε ακόμη ότι η μέση ταχύτητα μετακίνησης (μαζί με τον χρόνο περπατήματος και αναμονής στη στάση) είναι για τους χρήστες δημόσιων συγκοινωνιών 6,6 χλμ. ανά ώρα, και για τους χρήστες Ι.Χ. (μαζί με τον χρόνο περπατήματος από και προς το αυτοκίνητο) 8,5 χλμ. την ώρα. Η διαφορά είναι μικρή, σχεδόν αμελητέα, στις μικρές αποστάσεις.

«Το περπάτημα θα άξιζε να είναι ο προσφιλέστερος τρόπος μετακίνησης, άλλωστε με περπάτημα αρχίζει και σε περπάτημα καταλήγει κάθε μετακίνηση. Επειτα, η μεγάλη επιτυχία των εμπορικών δραστηριοτήτων στους πεζοδρόμους αποδεικνύει ότι το περπάτημα είναι σημαντικός παράγοντας στην οικονομική λειτουργία των πόλεων. Είναι επίσης συνυφασμένο με την ύπαρξη του δημόσιου χώρου, και η κοινωνική του σημασία είναι τεράστια. Εκεί όπου οι συνθήκες αποθαρρύνουν το περπάτημα, εκεί η πόλη γίνεται ξένη και εχθρική, χάνει την ουσία της, που είναι η συλλογική της ταυτότητα, χάνει τους δημόσιους χώρους, τους επισκέπτες και πολλές κατηγορίες του πληθυσμού (παιδιά, ηλικιωμένους, τα άτομα με κινητικές δυσκολίες). Χάνει σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό το σύνολο των κατοίκων, γιατί όλοι λίγο ή πολύ καθημερινά περπατούν. Η ζωντάνια της πόλης και η κοινωνική επαφή εξαρτώνται από το περπάτημα», υπογραμμίζει ο κ. Bλαστός.

Του Σπυρου Καραλη

Hμερομηνία : 29-01-06
Copyright: http://www.kathimerini.gr

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Πώς να κάνετε προσβάσιμη την κουζίνα σας [video]

Μας αρέσει το μαγείρεμα, μας αρέσουν οι στυλάτες κουζίνες, αλλά χρειαζόμαστε και λειτουργικότητα στο χώρο όταν κάνουμε τα πάντα από το ύψος του αναπηρικού μας καθίσματος. Βρήκαμε λοιπόν τον τρόπο! …

Το Ιστορικό του Γραφείου Μελετών ΑμεΑ στο Υ.Π.Ε.Κ.Α. & η συμβολή της Αργυρώς Λεβέντη στην προώθηση της Πρόσβασης των ΑμεΑ

Το Γραφείο Μελετών για Άτομα με Αναπηρία (πρώην Άτομα με Ειδικές Ανάγκες) συστάθηκε και λειτουργεί από το 1985 στο Υ.Π.Ε.Κ.Α. (πρώην Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.) με πρωτοβουλία και προσωπική εποπτεία της …

Διευκόλυνση Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) στις συναλλαγές τους με τις δημόσιες υπηρεσίες

Το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, προκειμένου να εξασφαλίζονται από τη Δημόσια Διοίκηση σε όλους τους πολίτες ίδιες δυνατότητες άσκησης των δικαιωμάτων τους, …

Το Βερολίνο κέρδισε το «Access City Award» 2013!

Στις 3 Δεκεμβρίου η αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Viviane Reding, έδωσε στην πόλη του Βερολίνου το βραβείο «Access City Award» για το 2013 (το βραβείο της φιλικής προς τα άτομα με αναπηρία …

Υπεύθυνος για τον έλεγχο της προσβασιμότητας ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης

Δημοσιεύθηκε τον περασμένο Ιούλιο στην ιστοσελίδα του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης (gedd.gr) η ετήσια έκθεση με πληροφορίες για τις αρμοδιότητες και το θεσμικό πλαίσιο του Γενικού Επιθεωρητή …