ΣΕ ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΥΠΑΛΛΗΛΟ

Η Ελλάδα μας, εκτός από τους αρχαιολογικούς της θησαυρούς και τις υπέροχες ακρογιαλιές της, διαθέτει και μια απίστευτη πολλές φορές γραφειοκρατία, όσο και αν αυτή έχει τα τελευταία χρόνια περιοριστεί χάρη και στη νέα τεχνολογία. Έτσι, έχουμε όλοι πάμπολλες ευκαιρίες να έρθουμε σε άμεση επαφή με αυτό που ονομάζουμε «Δημόσια Διοίκηση», δηλαδή με μια δημόσια υπηρεσία.

Όταν μιλάμε για άμεση επαφή με τη Δημόσια Διοίκηση μιλάμε βασικά για άμεση επαφή με τον δημόσιο υπάλληλο τον οποίο έχουμε μπροστά μας όταν πηγαίνουμε σε μια δημόσια υπηρεσία. Αυτό σημαίνει ότι το αν θα κάνουμε τη δουλειά μας ή όχι εξαρτάται και από τον υπάλληλο με τον οποίο έχουμε να κάνουμε. Παράλληλα, αυτό που διαφοροποιεί τα πράγματα σε σχέση με τον ιδιωτικό τομέα είναι ότι, αν πέσουμε σε έναν μη συνεργάσιμο υπάλληλο ενός καταστήματος δεν έχουμε μεγάλο πρόβλημα γιατί μπορούμε να αλλάξουμε κατάστημα και να μην τον ξαναδούμε. Αν όμως η συνεργασία είναι προβληματική με έναν δημόσιο υπάλληλο τότε μάλλον θα έχουμε σοβαρότερο πρόβλημα και αυτό γιατί, καλώς ή κακώς, δεν μπορούμε να αλλάξουμε δημόσια υπηρεσία όπως δεν μπορούμε να αλλάξουμε χώρα (τουλάχιστον όχι εύκολα).
Δεν είναι λίγες οι φορές που έχω έρθει σε επαφή με τη Δημόσια Διοίκηση (δηλαδή με δημοσίους υπαλλήλους), είτε ως δικηγόρος (για υποθέσεις άλλων) είτε για προσωπικά θέματα, και νομίζω ότι, αν δει κάποιος ψύχραιμα το ζήτημα βάζοντας λίγο και τον εαυτό του στη θέση του δημοσίου υπαλλήλου, καταλήγει σε μερικά χρήσιμα συμπεράσματα:
Έτσι, όσα παράπονα και αν έχουμε από τους δημοσίους υπαλλήλους, είτε μας αρέσει είτε όχι καλό είναι να έχουμε υπόψη μας ότι ο δημόσιος υπάλληλος που έχουμε απέναντί μας δεν έχει μόνο εμάς να αντιμετωπίσει αλλά δεκάδες σαν και εμάς κάθε μέρα. Κατά συνέπεια, δεν θα πρέπει να θεωρούμε δεδομένη τη συμπάθειά του προς εμάς αλλά αντίθετα να θεωρούμε πιο πιθανό ότι θα αντιμετωπιστούμε απρόσωπα.
Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο δημόσιος υπάλληλος πολύ δύσκολα θα χάσει τη θέση του ή θα του μειωθεί ο μισθός αν δεν μπορέσει να λύσει το πρόβλημά μας. Αυτό σημαίνει ότι πρώτα απ’ όλα είναι προς το δικό μας συμφέρον να έρθουμε σε συνεννόηση μαζί του. Από την άλλη πλευρά, ο δημόσιος υπάλληλος εντάσσεται σε μια ιεραρχία, λίγο τον νοιάζει αν η υπηρεσία όπου εργάζεται δουλεύει αποτελεσματικά, φτάνει να μην θεωρήσει αυτόν υπεύθυνο ο προϊστάμενός του. Αν τέλος δεν ενδιαφέρεται να μας εξυπηρετήσει, άλλο τόσο δεν ενδιαφέρεται να μας βλάψει.
Το γεγονός τέλος ότι ήμαστε ανάπηροι υποχρεώνει τον υπάλληλο να μας συμπεριφερθεί λίγο διαφορετικά (π.χ. να συμπληρώσει αυτός μια αίτηση για λογαριασμό μας). Ας μην περιμένουμε όμως ότι οποιοσδήποτε θα βάλει τον εαυτό του σε μπελάδες για χάρη μας. Όπου υπάρχουν «προνόμια» για τους αναπήρους αυτά προβλέπονται από τους νόμους και σε καμιά περίπτωση δεν παραχωρήθηκαν από δημόσιο υπάλληλο.
Για τους λόγους αυτούς επομένως, όταν έχουμε πρόβλημα με κάποια δημόσια υπηρεσία είναι πολύ βασικό να είμαστε όσο γίνεται πιο σαφείς και συγκεκριμένοι σε αυτό που ζητάμε, αφού πρώτα φροντίσουμε να ενημερωθούμε για το θέμα που μας αφορά από τον ίδιο τον υπάλληλο αλλά και από άλλες πηγές, αν γίνεται. Όσο δύστροπος και αν είναι ο υπάλληλος με τον οποίο έχουμε να κάνουμε, σίγουρα θα πετύχουμε καλύτερο αποτέλεσμα με το χαμόγελο, την ήρεμη διάθεσή μας και ίσως το χιούμορ μας, παρά με απειλές και κραυγές – χωρίς αυτό βέβαια να σημαίνει ότι δεν πρέπει να επιμένουμε, όταν χρειάζεται.
Με λίγα λόγια, άλλο πράγμα η αποτελεσματικότητα (που είναι το ζητούμενο για μας) και άλλο η αυτοεπιβεβαίωση (η οποία είναι περιττή για όποιον τα έχει καλά με τον εαυτό του).

Κωνσταντίνου Λ. Μπαρτζελιώτη, Δικηγόρου (LLM)
e-mail: kbartzeliotis@ath.forthnet.gr

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Απόδοση ποσοστού αναπηρίας σε παιδιά, μετά την παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη

Ο Συνήγορος του Πολίτη διαμεσολάβησε επιτυχώς σε δύο περιπτώσεις μη απόδοσης ποσοστού αναπηρίας σε παιδιά με συνέπεια την απώλεια επιδόματος αναπηρίας. Στη μία περίπτωση, χορηγήθηκε αναδρομικά επίδομα …

Πιστοποίηση Αναπηρίας από ΚΕΠΑ για την εισαγωγή ΑμεΑ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση το 2013-2014

Εκδόθηκε στις 17-01-2013 εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας για την εισαγωγή των ΑμεΑ χωρίς εξετάσεις στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Διαβάστε την εγκύκλιο που έχει ως θέμα «Σχετικά με την …

Πολιτικός πρόσφυγας με ακρωτηριασμό μιλάει σε ντοκιμαντέρ για τη μετανάστευση στην Ελλάδα [video]

Ένα πολύ καλογυρισμένο ντοκιμαντέρ με τίτλο "How Much Further?" («Πόσο Μακριά Ακόμα;») από τον κινηματογραφιστή Matthias Wiessler, για το μεγάλο θέμα της μετανάστευσης και των πολιτικών προσφύγων …

Η Διεθνής Αμνηστία παραδίδει υπογραφές στο Ν. Δένδια για την υπόθεση του Μανώλη Κυπραίου [Video]

Έναν περίπου χρόνο μετά τη συνέντευξη που έδωσε στο kamarinia.gr (Οκτώβριος 2011) ο Μανώλης Κυπραίος - ο δημοσιογράφος που στα επεισόδια του Ιουνίου του 2011 έχασε την ακοή του (και την αίσθηση της …

Διαδηλωτής στην Πλατεία Συντάγματος στις 9/10/2012

Μια εντυπωσιακή φωτογραφία στην Πλατεία Συντάγματος στις 9/10/2012 στις διαδηλώσεις για την επίσκεψη της Γερμανίδας καγκελάριου στην Ελλάδα. Σπάνια φωτογραφία με εξαιρετικά χρώματα και φόντο, μάλλον …

∆ιάκριση εις βάρος πατέρων µε ανήλικα ή ανίκανα παιδιά, που έχουν συµπληρώσει 25 χρόνια ασφάλισης

Ο Συνήγορος του Πολίτη, μετά από εξέταση αναφορών πολιτών, έχει επισημάνει την ανάγκη τροποποίησης της παραγράφου 11 του άρθρου 6 του νομού 3865/2010, που σχετίζεται με τις προϋποθέσεις θεμελίωσης …

Άσκηση του εκλογικού δικαιώματος από πολίτες με αναπηρίες κατά τις εκλογές της 6ης Μαϊου 2012

Επείγουσα εγκύκλιος του υπουργείου Εσωτερικών παρέχει πληροφορίες για τις διευκολύνσεις που παρέχονται στους πολίτες με αναπηρία για την απρόσκοπτη άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος κατά τις …

Κύρωση της Σύμβασης για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες και του Προαιρετικού Πρωτοκόλλου στη Σύμβαση για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες

Στις 10 Απριλίου 2012, η Συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής ψήφισε το παρακάτω σχέδιο νόμου, κυρώνοτας τη Σύμβαση για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες και το Προαιρετικό Πρωτοκόλλο της …