Κέντρο Επαγγελματικής Αποκατάστασης: Εμπειρίες από την εκπαιδευτική μας Προσπάθεια

Η ζωή στο Κέντρο Επαγγελματικής Αποκατάστασης (Κ.Ε.Α.) για καθέναν από μας, εκπαιδευτές και καταρτιζομένους, είναι μια σημαντική εμπειρία που έχει αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε την ειδική αγωγή στο χώρο της εκπαίδευσης των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες.

Οι αλλαγές που βλέπουμε, τόσο στους εαυτούς μας όσο και στα παιδιά, είναι σημαντικές και τώρα που καθόμαστε να αξιολογήσουμε τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα, διαπιστώνουμε ότι η μέχρι τώρα πορεία μας είχε τέτοια αποτελέσματα που μας ενθαρρύνουν να προχωρήσουμε και να δοκιμάσουμε νέους δρόμους.
Όταν άρχισε να λειτουργεί το Κ.Ε.Α., καθένας από μας είχε τις προσωπικές του ανησυχίες για το πώς θα ήταν ο ίδιος μέσα σ’ αυτό το χώρο, αλλά κυρίως πώς αυτό το πρόγραμμα θα κατάφερνε να προσφέρει πραγματικά αυτό που κάθε παιδί ζητούσε και θα ικανοποιούσε οποιαδήποτε ανάγκη του.
Η καλύτερη απάντηση σ’ αυτές όμως, τις ανησυχίες μας είναι τα ίδια τα παιδιά και το πόσο έχει αλλάξει η ζωή τους τους λίγους μήνες που βρίσκονται στο Κ.Ε.Α. Συναισθήματα όπως η ανασφάλεια, η δυσπιστία, η ανησυχία για τον εαυτό τους και για το πρόγραμμα, καθώς και η δυσκολία τους να προσαρμοστούν σ’ αυτό το χώρο, να επικοινωνήσουν μεταξύ τους και να έχουν εμπιστοσύνη στις ικανότητές τους, ήταν τα συναισθήματα που κυριαρχούσαν όταν τα παιδιά ξεκίνησαν την εκπαίδευσή τους στο Κ.Ε.Α.
Οι αλλαγές ξεκίνησαν αργά και σταδιακά και τώρα βλέπουμε μέσα από την καθημερινή επαφή με τα παιδιά, ότι αρκετά από τα πρωταρχικά συναισθήματα έχουν αλλάξει. Δίνοντας καθημερινά δυνατότητες για επικοινωνία, συζήτηση και ελεύθερη έκφραση τα παιδιά προχωρούν σε πιο ώριμους δρόμους και βρίσκονται καθημερινά πιο κοντά προς την ανεξάρτητη διαβίωση και την επαγγελματική τους αποκατάσταση.
Η αγάπη τους προς το Κ.Ε.Α., η οποία εκδηλώνεται από τη διάθεση με την οποία έρχονται καθημερινά, η θέληση να βρίσκονται εκεί αρκετές ώρες γιατί σ’αυτό το χώρο αισθάνονται ότι βρίσκονται οι φίλοι τους, η εργασία τους και κάποιοι άνθρωποι που μπορούν να σταθούν δίπλα τους όταν έχουν αυτή την ανάγκη, είναι ό,τι πιο σημαντικό για μας. Δεν μπορούμε να μιλήσουμε για κάποια συγκεκριμένα γεγονότα που φανερώνουν αυτά που υποστηρίζουμε γιατί κάθε μέρα στο Κ.Ε.Α. είναι για όλους μας μια νέα εμπειρία και ένα ακόμη βήμα προς ένα καλύτερο μέλλον.
Πιστεύοντας στις ικανότητες του κάθε παιδιού, σεβόμενοι την ατομικότητά του και ενθαρρύνοντας κάθε προσπάθειά του, ελπίζουμε να προχωρήσουμε και σε άλλους δρόμους που θα οδηγήσουν στη συναισθηματική ωρίμανση και ανεξάρτητη ενήλικη ζωή.

ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ

Στο Κ.Ε.Α. έχουμε έμπρακτα δείγματα εθελοντικής προσφοράς εργασίας, που εντάσσεται στο σύνολο των στόχων του εκπαιδευτικού προγράμματος. Συγκεκριμένα, αυτή τη στιγμή προσφέρει στο κέντρο εθελοντικά τις υπηρεσίες του, ένας τελειόφοιτος Κοινωνικός Λειτουργός, αδερφός καταρτιζόμενης. Να πώς περιγράφει ο ίδιος τη δραστηριότητά του σ’ένα απόσπασμα από την ομιλία του στην Ημερίδα:
“Από παιδί είμαι ευαισθητοποιημένος με το χώρο των ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες, γιατί η αδερφή μου, η Πηγή, ανήκει στο χώρο αυτό και είναι σήμερα καταρτιζόμενη στο Κ.Ε.Α. Το γεγονός αυτό στάθηκε για μένα το πιο ισχυρό κριτήριο για την επιλογή των σπουδών μου, αλλά και ένα σημαντικό κίνητρο για τη διάθεσή μου να προσφέρω εθελοντική εργασία. Οι ώρες που αφιερώνω στους εκπαιδευόμενους του Κ.Ε.Α. ενώ έχουν ελάχιστο προσωπικό κόστος, αντίθετα μου προσφέρουν τεράστια ηθική ικανοποίηση. Παράλληλα, είναι για μένα μια εμπειρία που με εξοικειώνει με τις ιδιαιτερότητες, τις δυσκολίες, αλλά και τις τεράστιες δυνατότητες των εκπαιδευόμενων, με εξοικειώνει με λίγα λόγια με τη μελλοντική μου απασχόληση. Η δραστηριότητά μου στο Κ.Ε.Α. είναι πλήρως ενταγμένη στο πρόγραμμα κατάρτισης και επαγγελματικής αποκατάστασης και συντελεί στην επίτευξη των στόχων αυτών, όπως άλλωστε και η δραστηριότητα του κάθε μέλους της εκπαιδευτικής ομάδας. Το κύριο καθήκον μου είναι να συμβάλλω στην προώθηση της κοινωνικοποίησης των καταρτιζομένων, στην εξοικείωσή τους με κάθε πλευρά της ζωής που στηρίζει την πορεία προς την ανεξάρτητη διαβίωση και επαγγελματική τους αποκατάσταση, όπως κυκλοφοριακή αγωγή, γνωριμία με τους πολιτιστικούς χώρους, εξοικείωση με κάθε συναλλαγή που είναι απαραίτητη στην καθημερινή ζωή, με τους χώρους ψυχαγωγίας, με διάφορες αθλητικές δραστηριότητες”.
Εκλεισε την ομιλία του λέγοντας: “Θέλω να απευθύνω ένα μεγάλο ευχαριστώ στα παιδιά του Κ.Ε.Α. για την αγάπη που μου προσφέρουν απλόχερα”.

ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΓΡΑΦΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ

Όλες οι δραστηριότητες του Κέντρου μας καταλήγουν στο Εργαστήριο. Το σύνολο του εκπαιδευτικού προγράμματος, από την ψυχολογική και κοινωνική στήριξη, την ανάπτυξη δεξιοτήτων καθημερινής διαβίωσης, ως την προκατάρτιση και τον προεπαγγελματικό και επαγγελματικό προσανατολισμό, συντελούν σε ένα σκοπό: να αποκτήσουν οι καταρτιζόμενοι επαγγελματικά εφόδια αλλά και την απαραίτητη αυτοπεποίθηση, ώστε να καταφέρουν να ενταχθούν στην προστατευμένη απασχόληση ή την ελεύθερη αγορά εργασίας, ανάλογα και με τις ιδιαίτερες δυνατότητες τους.
Έτσι από την πρώτη στιγμή που λειτούργησε το κέντρο μας, ρίξαμε ιδιαίτερο βάρος στην επαγγελματική κατάρτιση και επιλέξαμε ως πρώτη προτεραιότητα την εκμάθηση της μεταξοτυπίας, γιατί είναι μια τεχνική εκτύπωσης με πολλές εφαρμογές και μπορεί να γίνει σε κάθε υλικό με πολύ καλά αποτελέσματα. Δεν υποχωρήσαμε όμως στον πειρασμό να μάθουμε τα παιδιά απλώς να τυπώνουν. Ασχοληθήκαμε από την αρχή με όλα τα στάδια της μεταξοτυπίας, από το σχεδιασμό και τη φωτογράφηση της μακέτας, το διαχωρισμό των χρωμάτων και την επεξεργασία των φιλμς, ως τη μεταφορά στο τελάρο και το τελικό στάδιο, την εκτύπωση.
Αυτή τη στιγμή είμαστε σε θέση να αναλάβουμε οποιαδήποτε παραγγελία για κάθε είδους μεταξοτυπική εργασία, κάρτες, προσκλήσεις, προσκλητήρια, διαφημιστικά αυτοκόλλητα κλπ., έτσι ώστε να τεθούν οι βάσεις μετεξέλιξης του Εργαστηρίου μας σε προστατευμένο παραγωγικό εργαστήριο.
Οι φιλοδοξίες μας, όμως, δεν σταματούν εδώ. Στοχεύουμε στη δημιουργία ενός άρτια εξοπλισμένου εργαστηρίου, που θα καλύπτει όλο το φάσμα των γραφικών τεχνών, έτσι ώστε οι καταρτιζόμενοι, μετά την ολοκλήρωση του προγράμματός τους, να είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της ελεύθερης αγοράς εργασίας του σήμερα.
Και παρά το γεγονός ότι έχουμε επίγνωση των δυσκολιών που η κοινωνική προκατάληψη μπορεί να βάλει στο δρόμο τους, έχουμε την πεποίθηση ότι τα παιδιά μας μπορούν να νιώσουν την ικανοποίηση και την πληρότητα μιας ισότιμης επαγγελματικής κατάρτισης.
Στην κατεύθυνση υλοποίησης του στόχου μας αυτού, βρίσκεται σε εξέλιξη η δημιουργία εκπαιδευτικού τμήματος Computer Graffics. Βρίσκεται, επίσης, σε εξέλιξη εργαστήριο Offset, που είναι άλλη μία τεχνική εκτύπωσης με εφαρμογή κυρίως στο έντυπο υλικό, εφημερίδες και περιοδικά.
Ένας άλλος τομέας τον οποίο έχουμε εντάξει στο πρόγραμμα κατάρτισης, είναι η ζωγραφική, η γλυπτική και οι κατασκευές σε διάφορα υλικά, που κύρια εφαρμογή έχουν στον τομέα της σκηνογραφίας. Οι πρωτότυπες αυτές δημιουργίες των παιδιών που αποτυπώνονται σε πίνακες, μπορούν άνετα να διακοσμήσουν κάθε ιδιωτικό ή δημόσιο χώρο.
Έχουμε πολλές φιλοδοξίες και πολλά όνειρα για το εργαστήριό μας, έχουμε όμως και την αμέριστη συμπαράσταση και τη βοήθεια του Δ.Σ. του Κ.Ε.Α., αλλά και κάτι ακόμα πιο σημαντικό. Τη ρητή δέσμευσή τους ότι σε 6 μήνες θα είμαστε σε θέση να τοποθετήσουμε 3-4 παιδιά στην ελεύθερη αγορά εργασίας.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Η εφημερίδα “ΥΠΑΡΧΟΥΜΕ” περιλαμβάνει αποκλειστικά, κείμενα που γράφουν οι καταρτιζόμενοι του Κ.Ε.Α., καθώς και έργα ζωγραφικής τους.
Διατίθεται δωρεάν στους αναπήρους και στηρίζεται οικονομικά από διαφημίσεις που μπορεί να βάλει στην εφημερίδα κάθε ενδιαφερόμενος.
Στα τηλέφωνα του Κ.Ε.Α.: 2280223, 2230114, 2110654, μπορείτε να επικοινωνείτε για να γίνετε συνδρομητές ή για να διαφημιστείτε μέσα από την εφημερίδα μας

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Ποια προγράμματα υλοποιεί ο ΟΑΕΔ

O ΟΑΕΔ αποτελεί το δημόσιο φορέα άσκησης κοινωνικής πολιτικής της χώρας. Ο Οργανισμός Απασχόλησης μέσα από το ευρύ δίκτυο υπηρεσιών «πρώτης γραμμής», το οποίο διαθέτει σε πανελλαδικό επίπεδο, είχε από …

Ο ΟΑΣΑ αρνήθηκε να προσλάβει ανάπηρο

Διαμαρτυρία στη διοίκηση του ΟΑΣΑ, επειδή αρνήθηκε να προσλάβει ανάπηρο που είχε επιλεγεί μέσω προγράμματος κοινωφελούς εργασίας, έκαναν την Παρασκευή η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Αναπήρων (ΣΕΑΑΝ) …

Εξαιρέσεις από το καθεστώς της διαθεσιμότητας

Εγκύκλιος τού υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης αναφέρει τις εξαιρέσεις από το καθεστώς της διαθεσιμότητας. Διαβάστε τί ισχύει για τους υπαλλήλους με αναπηρία και …

Κινητικότητα δημοσίων υπαλλήλων – Διαθεσιμότητα – Κατάργηση θέσεων ΙΔΑΧ – Εξαιρέσεις αναπήρων

Διαβάστε τις νέες ρυθμίσεις της παραγράφου Ζ του άρθρου πρώτου του ν.4093/2012 «Έγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016. Επείγοντα μέτρα εφαρμογής του ν.4046/2012 και του …

Οδηγός Ορθής Διοικητικής Συμπεριφοράς από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης

Στον Οδηγό γίνεται ειδική αναφορά και στην εξυπηρέτηση πολιτών με αναπηρία: «Ο δημόσιος υπάλληλος δεν προβάλλει γραφειοκρατικά ή άλλα προσκόμματα σε βάρος προσώπων (π.χ. καθυστέρηση χειρισμού …

Ρύθμιση θεμάτων για την εφαρμογή του ν.4046/2012 – Κατώτατα όρια μισθών, αμοιβή νέων κάτω των 25 ετών, συλλογικές συμβάσεις εργασίας

Με εγκύκλιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης (αρ.πρωτ. 4601/304/12.3.2012), παρέχονται διευκρινίσεις επί της Πράξης του Υπουργικού Συμβουλίου (αριθμ. 6/28-2-2012) σε θέματα που …

ΙΚΑ: Παράταση ασφαλιστικής ικανότητας

Παράταση της ασφαλιστικής ικανότητας για χορήγηση παροχών υγειονομικής περίθαλψης για τους μακροχρόνια άνεργους και τα μέλη οικογενείας τους, ανακοινώθηκε με επείγον έγγραφο του ΙΚΑ (αριθ. πρωτ.: …

Αναπηρικές συντάξεις: Προϋποθέσεις και ειδικές κατηγορίες συνταξιούχων με αναπηρία

Με την ενοποίηση των ασφαλιστικών φορέων η αξιολόγηση των ασφαλισμένων με αναπηρία γίνεται πια από τα νεοσύστατα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας - ανεξαρτήτως ταμείου, ενώ νέο καθεστώς έχει τεθεί σε …