Κοινή ωφέλεια με franchising

Η έρευνα του EIRO δίνει μια γεύση και για το μελλοντικό ιδιοκτησιακό καθεστώς των ΔΕΚΟ, καθώς παρακολουθεί τα προγράμματα ιδιωτικοποιήσεων σε 20 ευρωπαϊκές αγορές. Τι αποκαλύπτουν αυτά;

* Επέλαση ιδιωτικών εταιρειών, οι οποίες αναλαμβάνουν να προσφέρουν περισσότερες από μία υπηρεσίες κοινής ωφέλειας. Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα της Enel στην Ιταλία (ρεύμα και φυσικό αέριο), της Endesa στην Ισπανία (συνδυασμένες υπηρεσίες ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου), της Vattenfall στη Σουηδία (ηλεκτρισμός και θέρμανση), αλλά και της United Utilities στη Βρετανία.

* Δραστηριοποίηση εταιρειών που παρέχουν υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, υπογράφοντας συμβόλαια είτε απευθείας με το Δημόσιο είτε με τις δημοτικές αρχές με τη μέθοδο του franchising.

Οι αστικές συγκοινωνίες στη Νορβηγία είναι πλήρως ιδιωτικοποιημένες. Κυρίαρχο ρόλο στην αγορά παίζουν τρεις επιχειρήσεις: η Concordia -μέσω της θυγατρικής της SBC- η Nettbuss και η Norgesbuss.

Η Concordia είναι όμιλος επιχειρήσεων που δραστηριοποιείται τόσο στη Νορβηγία όσο και στη Σουηδία και στη Φιλανδία. Παλαιότερα ελεγχόταν από την Goldman Sachs, ενώ τώρα συμμετοχή στο μετοχικό της κεφάλαιο έχουν αποκτήσει και άλλα επενδυτικά funds. Συνολικά ο όμιλος της Concordia έχει ετήσια έσοδα 4,8 δισ. κορονών Σουηδίας, ενώ απασχολεί περίπου 7.000 άτομα.

Πλήρως ιδιωτικοποιημένες είναι οι αστικές συγκοινωνίες και στη Δανία, όπου το Δημόσιο έχει περιορίσει το ποσοστό του στο 10%. Στη Φιλανδία, η συμμετοχή του Δημοσίου φτάνει στο 50%, ενώ ιδιωτικές είναι οι συγκοινωνίες και στη Μάλτα. Στην Αυστρία, το πρώτο λόγο έχουν εταιρείες οι οποίες ελέγχονται από τις δημοτικές αρχές. Στο Βέλγιο, στην Ελλάδα, στη Γαλλία, στη Γερμανία, στη Ιταλία, στη Σλοβακία, στη Σλοβενία και στην Ισπανία, το κράτος ελέγχει απόλυτα κατά 100% τις εταιρείες αστικών συγκοινωνιών, ενώ υπάρχουν ορισμένα παραδείγματα χωρών (Πολωνία, Ολλανδία, Ουγγαρία) όπου έχουν δοθεί σε ιδιώτες μειοψηφικά ποσοστά του 10-20%.

Αξιοσημείωτο είναι το καθεστώς της Ιρλανδίας, όπου οι αστικές συγκοινωνίες ανατίθενται σε ιδιωτική εταιρεία με τη μέθοδο του franchising. Αυτό το μοντέλο, αν και βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα, δείχνει να εξαπλώνεται στην Ευρώπη. Ηδη έχουν αναδειχτεί μεγάλες εταιρείες -όπως οι βρετανικές Arriva και Connex- που απασχολούν πάνω από 30.000 εργαζομένους και αναλαμβάνουν να εκτελούν δρομολόγια λεωφορείων για λογαριασμό συγκεκριμένων δήμων.

Θ. Τσ.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ – 22/01/2006

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Κατασκευάστρια κοσμημάτων που γεννήθηκε χωρίς δάχτυλα φτιάχνει αριστουργήματα χιλιάδων δολαρίων [εικόνες+βίντεο]

Για άτομο που γεννήθηκε χωρίς δάχτυλα η 48χρονη Annette Gabbedey εξασκεί το πιο ακατάλληλο επάγγελμα με το οποίο θα μπορούσε να καταπιαστεί... Και αυτό γιατί παρά τη γενετική ανωμαλία της …

«Άνοιξε» το πρόγραμμα γυναικείας επιχειρηματικότητας – Προτεραιότητα σε γυναίκες με αναπηρία ή συζύγους/μητέρες ΑμεΑ

Στα πλαίσια του νέου ΕΣΠΑ προκηρύχθηκε το πρόγραμμα στήριξης της γυναικείας επιχειρηματικότητας (συνολικού προϋπολογισμού €40 εκ.), που αφορά τις περιφέρειες Κρήτης, Ιονίων Νήσων, Βορ. Αιγαίου, …

Υπ. Εργασίας: Διευκρινίσεις που αφορούν σε προγράμματα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την προώθηση της απασχόλησης

Το Υπουργείο Εργασίας ανακοίνωσε διευκρινίσεις που αφορούν σε προγράμματα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την προώθηση της απασχόλησης (αρ. πρωτ.: B123290/9.6.2011), με αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με …

Κονδύλια για νεανική επιχειρηματικότητα: Χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων με 1.000.000 ευρώ

Αρχίζει από Παρασκευή 1η Ιουλίου η υποβολή προτάσεων από νέους ηλικίας έως 40 ετών που επιθυμούν να ενταχθούν στα κίνητρα του νέου επενδυτικού νόμου για τη χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων. Η …

Οι επιχειρήσεις των Ελλήνων κλείνουν, αλλά οι μετανάστες ανοίγουν νέες επιχειρήσεις: Ένα πάθημα που δεν έχει γίνει (ακόμη) μάθημα

Σύμφωνα με το Μητρώο του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθήνας, παρατηρείται μείωση στις ιδρύσεις των επιχειρήσεων και για κάθε μία νέα επιχείρηση κλείνουν δύο επιχειρήσεις, ενώ η πορεία της συρρίκνωσης …

Τρόπος υπολογισμού της ιδίας συμμετοχής του επενδυτή και καταβολής της ενίσχυσης για τις επενδύσεις που υπάγονται στο ν. 3908/2011

Ενδιαφέρον Προεδρικό Διάταγμα για όσους και όσες ενδιαφέρονται για την επιχειρηματικότητα. Το συγκεκριμένο διάταγμα καθορισμού τους όρους και τις συνθήκες της καταβολής της επιχορήγησης του κεφαλαίου, …

Σε ανοδική τροχιά οι ελληνικές εξαγωγές και ενδιαφέρει την κοινότητα των ανθρώπων με αναπηρίες

Συνεχίζεται η ανοδική πορεία των ελληνικών εξαγωγών και το 2011 και σίγουρα ενδιαφέρει την κοινότητα των ανθρώπων με αναπηρίες. Το πρώτο δίμηνο του έτους οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 37,4% συγκριτικά …

Το επιχειρείν είναι επιλογή καριέρας!

Σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση του ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών «Η Επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα 2009-2010: Αναζητώντας διέξοδο από την Κρίση», το 66% των Ελλήνων, θεωρούν πως η …

Πρόδρομος Εμφιετζόγλου: Το όνειρο του Οδυσσέα

Μόλις διαβάσαμε τον τίτλο της ανακοίνωσης της Μηχανικής «Πραγματοποιείται το όνειρο του Οδυσσέα», ο νους μας πήγε αμέσως στον Πρόδρομο Εμφιετζόγλου, έναν αγωνιστή της ζωής και έναν leader της …

Είναι η οικονομική αυτοδυναμία εφικτή;

Όταν η ζωή πραγματώνεται κάτω από συνθήκες αναπηρίας τότε το κόστος ζωής επιβαρύνεται από το οικονομικό κόστος της κάλυψης των επιπρόσθετων αναγκών που προκύπτουν εξαιτίας της αναπηρίας. Το …