Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΤΥΦΛΩΝ

Είναι γεγονός όταν αποφασίζουμε να μιλήσουμε για την προσπελασιμότητα εμείς οι άνθρωποι που αντιμετωπίζουμε προβλήματα όρασης δεν έχουμε και πολλά ευχάριστα θέματα να πούμε. Αυτό μας φέρνει σε δύσκολη θέση. Καλούμαστε να αναφερθούμε στην καθημερινότητα μας χωρίς να γίνουμε μίζεροι , γκρινιάρηδες ή ακόμη και υπερβολικοί, παράλογοι.

Προσπαθώντας λοιπόν να αποφύγω αυτές τις καταστάσεις θα επιχειρήσω να σας περιγράψω το πώς κινούμαστε και το πώς τελικά επιβιώνουμε στην πόλη της Θεσσαλονίκης, μίας ευρωπαϊκής πόλης κατά τα άλλα, κατά την διάρκεια ενός εικοσιτετραώρου. Ξεκινούμε λοιπόν το πρωί με θάρρος, γιατί αυτό είναι που χρειάζεται στη τελική, ξεκινούμε λοιπόν για τις δουλειές μας ή τις σπουδές μας ή τα ψώνια μας και με το που θα βγούμε από την πόρτα του σπιτιού μας, καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε διάφορες προβληματικές καταστάσεις. Το πεζοδρόμιο μπροστά στο σπίτι μας είναι συνήθως κατειλλημένο από διάφορα αντικείμενα παρκαρισμένα αυτοκίνητα λόγου χάρη , κάδους σκουπιδιών, και αφού ξοδέψουμε αρκετό χρόνο για να βρούμε τη μοναδική δίοδο καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως η μόνη σίγουρη οδός είναι κατά μεσής του δρόμου. Είμαστε παράνομοι ή ανίσχυροι;

Αφού φέρουμε σε δύσκολη θέση αρκετούς οδηγούς και μας βοηθήσουν κάποιοι πεζοί καταφέρνουμε να φτάσουμε στη στάση του λεωφορείου. Πού είναι οι οδηγοί τυφλών και οι ειδικές σημάνσεις στο δάπεδο κοντά στις στάσεις; Στη συνέχεια ρωτούμε τους ανθρώπους ποιο είναι το λεωφορείο που έρχεται. Πού είναι η εκφώνηση των αριθμών του λεωφορείου; Υπάρχει και για αυτό όπως και για τόσα άλλα κάποιο πρόγραμμα που όταν υλοποιηθεί θα μας λύσει και αυτό το πρόβλημα; Στη συνέχεια ρωτούμε για τη στάση που θέλουμε να κατεβούμε για να αποφύγουμε δυσάρεστες καταστάσεις αν κατεβούμε σε λάθος στάση, μερικές φορές γίνεται και αυτό. Που είναι η εκφώνηση των στάσεων; Συνεχίζουμε την πορεία προς το τόπο προορισμού μας κατά την οποία μπορεί να συναντήσουμε χωματουργικά έργα χωρίς τα απαραίτητα προστατευτικά , κάδους, παρκαρισμένα αυτοκίνητα, πάγκους μικροπωλητών, . Η αλήθεια είναι πως αν έχουμε την τύχη με το μέρος μας και αν δεν μας προδώσει το μπαστούνι μας καταφέρνουμε να φτάσουμε στον προορισμό μας. Πώς να κινηθούμε στον Πανεπιστημιακό χώρο όταν επικρατεί αυτό το χάος , και γιατί ακόμη και η απόκτηση της γνώσης να είναι ένας ακόμη Γολγοθάς για μας; Που είναι οι πεζόδρομοι όταν η ίδια η αστυνομία παρκάρει τα οχήματα της ακριβώς μέσα σε αυτούς; Η καθημερινότητα μας μας επιφυλλάσει πολλές εκπλήξεις αφού πλήθος από παγίδες καιροφυλαχτούν σε κάθε βήμα μας. Ακόμη και οι ελάχιστοι οδηγοί τυφλών κατασκευάστηκαν χωρίς να ληφθεί υπόψη ότι θα τους χρησιμοποιούν άτομα χωρίς όραση. Στην επιστροφή για το σπίτι θα πρέπει να διασχίσουμε πολυσύχναστους δρόμους χωρίς ηχητικά σήματα γιατί το σπίτι μας ή οι ασχολίες βέβαια δεν βρίσκονται όλες γύρω από το κέντρο στο οποίο υπάρχει ηχητική σήμανση. Πάλι ο παράγοντας τύχη και η ευαισθησία των συμπολιτών μας παίζει σημαντικό ρόλο στην διατήρηση της σωματικής μας ακεραιότητας.

Στη Θεσσαλονίκη της ευρωπαϊκής ένωσης, στο κράτος πρόνοιας της Ελλάδας επιτρέπεται να βασίζουμε την επιβίωση μας σε αυτούς τους δύο παράγοντες που στο κάτω κάτω ίσχυαν και στις πιο υποανάπτυκτες κοινωνίες; Η ελευθερία του ατόμου είναι κεκτημένο δικαίωμα των ανθρώπων που δεν έχουν καμία αναπηρία; Αυτό που σας περιέγραψα είναι μία διαδικασία που επαναλαμβάνεται κατά τη διάρκεια της ημέρας για την εργασία, τη ψυχαγωγία, για τη διασκέδαση, την ανθρώπινη επαφή. Πόσο πιστεύεται ότι μπορεί να μας αποθαρρύνει και να περιορίσει τις δραστηριότητες μας στις απολύτως απαραίτητες; Πόσο απόθεμα ψυχραιμίας και ευχάριστης διάθεσης μπορεί να διατηρήσει κανείς κάτω από αυτές τις συνθήκες; Η ζωή στις μέρες μας έχει γίνει πολύ απαιτητική και δεν σου δίνει τα περιθώρια να το σκεφτείς. Θέλουμε να κινούμαστε πιο άνετα, όχι τόσο για να αισθανόμαστε κοινωνικά ισάξιοι, γεγονός που επιτυγχάνεται με άλλους τρόπους (παιδεία, εργασία, κοινωνική προσφορά κλπ) αλλά για να είμαστε ασφαλείς και όσο γίνεται πιο αρτιμελείς μέσα στην αναπηρία μας.

Αυτή είναι η πραγματικότητα μέσα στην οποία ζούμε πάρα πολλοί άνθρωποι, μια πραγματικότητα που μάλλον δεν έχει σχέση με τα προγράμματα που έχουν εξαγγείλει κατά καιρούς οι διάφοροι φορείς . Για να αλλάξει αυτή πραγματικότητα πρέπει να ληφθεί η ανάλογη μέριμνα πριν γίνουν ορισμένα έργα (π.χ. το μετρο) και όχι να ανακαλύψουμε τις παραλείψεις αργότερα. Η γραφειοκρατία ως φαίνεται, που δημιουργεί τόσα άλλα προβλήματα στο ελληνικό κράτος, βάζει και εδώ το χεράκι της και έχουν μεσολαβήσει τόσα χρόνια από τις υποσχέσεις της πολιτείας μέχρι την πραγματοποίηση των έργων. Εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα άλλο παρά να περιμένουμε, να παραπονιόμαστε, και να ελπίζουμε. Έτσι και αλλιώς, η ελπίδα πεθαίνει πάντα τελευταία.

Με εκτίμηση
Φώτης Μπίμπασης
Yποψήφιος δημοτικός σύμβουλος
με τον συνδυασμό «Θεσσαλονίκη Πρωταγωνίστρια» της Χρύσας Αράπογλου.
Mέλος του Δ.Σ. της Σχολής Τυφλών Θεσσαλονίκης
Tηλ. Επικοινωνιας 6974530195
site: www.mpimpasis.gr

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Τη λύση θα δώσουν μόνο οι άμεσα θιγόμενοι

Θα πρέπει να πάρουμε τη μεγάλη απόφαση και να καταλάβουμε πως όλα αυτά που δεν έγιναν από το κράτος τα 30 χρόνια που κράτησε η «μεταρρύθμιση» της κοινωνικής υποστήριξης στην Ελλάδα, δεν μπορούμε να …

Από το ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΤΩΡΑ στο @utonomia

Κάποια εποχή ο όρος «αναπηρία» έλεγε πολλά. Σήμερα ως όρος έχει αχρηστευτεί από την κατάχρηση που έχει υποστεί τις τελευταίες δεκαετίες από όλους: πολίτες, πολιτικούς, συνδικαλιστές, …

1η Θαλασσινή Συνάντηση Παιδιών με Αναπηρία

Ο Ναυτικός Αθλητικός Όμιλος Ελληνικού «Ιππόκαμπος» στα πλαίσια εφαρμογής του προγράμματος Δράσης του και στον Κοινωνικό Τομέα, προγραμμάτισε την πραγματοποίηση εκδήλωσης για παιδιά με αναπηρία την …

Editorial 077: Να κάνουμε το συνεταιρίζεσθαι μόδα

Κάποτε το συνεταιρίζεσθαι ήταν επαναστατική ενέργεια και πρακτική. Ύστερα έγινε γραφειοκρατία και εργαλείο για την «αρπαχτή». Σήμερα το συνεταιρίζεσθαι είναι ξενέρωτο και έχει αντικατασταθεί από τον …

TEDxAthens 2010: η ελίτ των ιδεών στην Αθήνα

Ήταν το σημαντικότερο event του 2010 για τον κόσμο της διανόησης και της τεχνολογίας, σε ελληνικό έδαφος. Όποιος δεν κατάφερε να βρεθεί στο «ΘΕΑΤΡΟΝ», στο νέο πολυδύναμο χώρο του «Ελληνικού Κόσμου» …

Ύστερα από την Autonomia EXPO 2010 τί;

Η 4η κατά σειρά Autonomia EXPO ολοκληρώθηκε στις 30 Μαΐου κάτω από τις πιο αντίξοες συνθήκες. Ύστερα από τέσσερα χρόνια επιτυχημένων διοργανώσεων αυτό που θα μπορούσαμε να πούμε είναι πως «κάθε χρόνο …

Ημερίδα 17 Μαΐου 2010: «Άτομα με Αναπηρία και κοινωνικός αποκλεισμός. Κεντρικός σχεδιασμός και Συμμετοχή για μια αποτελεσματική στρατηγική ενσωμάτωσης»

Η Επιστημονική Εταιρεία για την Κοινωνική Συνοχή και Ανάπτυξη (ΕΠ.Ε.Κ.Σ.Α - http://www.epeksa.gr/) διοργανώνει ημερίδα με τίτλο «Άτομα με Αναπηρία και κοινωνικός αποκλεισμός. Κεντρικός σχεδιασμός και …

Το τηλεοπτικό σποτ της Autonomia EXPO 2010

Αυτό είναι το τηλεοπτικό σποτ που έπαιξε σε όλους τους τηλεοπτικούς σταθμούς, στις ειδήσεις και στις εκπομπές που έχουν μεγάλη τηλεθέαση για 15 ολόκληρες ημέρες, από τις 17 Μαΐου μέχρι και τη λήξη της …